RESEARCH ON FACTORS RELATED TO THE CONDITION AND TREATMENT OF PERIODONTAL DISEASE OF STUDENTS AT TRA VINH UNIVERSITY
Main Article Content
Abstract
Research objective: Analysis of some factors related to the status and treatment of periodontal disease of first-year students at Tra Vinh University in 2024. Research methods: Cross-sectional descriptive study with analysis, using random sampling method. Conducted from May 2024 to May 2025 at the Faculty of Dentistry - Tra Vinh University Hospital. Interview subjects directly according to the information collection form, the interviewer records the answers. Results: Factors related to periodontal condition and treatment include: tooth brushing time with OR (95% CI): 1,73 (1,10 - 2,71), ever visited the dentist with OR (95% CI): 2,50 (1,60 - 3,91), regular dental check-ups with OR (95% CI): 2,55 (1,44 - 4,52). The difference was statistically significant with p < 0,05. 77,0% did not need treatment for bleeding gums, 44,3% did not need scaling, 86,8% did not need treatment for deep pockets, there were no cases that needed or really needed treatment. Conclusions: The need for periodontal treatment among students is very low. It is necessary to develop oral care programs and raise awareness of oral care among students.
Article Details
Keywords
Risk factors, periodontics, freshman
References
2. Trịnh Thị Tố Quyên. Tình trạng sức khỏe răng miệng, các yếu tố liên quan và hiệu quả chương trình nâng cao sức khỏe răng miệng trên sinh viên năm thứ nhất Trường Đại học Sài Gòn năm 2015. Luận án Tiến sĩ Y học. Trường Đại học Y dược thành phố Hồ Chí Minh. 2020.
3. Huỳnh Thuý Phương, Nguyễn Minh Khởi và Lâm Nhựt Tân. Nghiên cứu tình trạng bệnh răng miệng và nhu cầu điều trị của sinh viên chính quy năm thứ nhất trường đại học Y dược Cần Thơ năm học 2014-1015. Tạp chí Y Dược học Cần Thơ. 2016. 5:49-54.
4. Đồng Ánh Tuyết, Nguyễn Thị Thanh Hà và Ngô Uyên Châu. Tình trạng sức khỏe răng miệng và các yếu tố liên quan của sinh viên năm I Khoa Răng Hàm Mặt Đại học Y dược thành phố Hồ Chí Minh năm học 2013 - 2014. Tạp chí Y học thành phố Hồ Chí Minh. 2015. 19:229-235.