SATISFACTION OF ELDERLY PEOPLE FOR MEDICAL EXAMINATION AT THE COMMUNE HEALTH CENTERS, NAM DINH CITY IN 2022

Anh Đào Mai1,, Thị Mai Đỗ1
1 Namdinh University Of Nursing

Main Article Content

Abstract

Objective: To describe the current status of satisfaction of the elderly in medical examination and treatment at the Commune Health Centers, Nam Dinh city in 2022. Method: Cross-sectional description of elderly people receiving medical examination and treatment at the Commune Health Centers that meet national standards. Results: Medical examination and treatment at health stations in the age group 60-79 accounted for 80.6%, female 59.3%, common and chronic diseases accounted for 90.1%, use of health insurance accounted for 60.3%. Average score of satisfaction on behavior, professional capacity 4.25; Service accessibility 4.23; Facilities and means of service 4.01; Information transparency 3.94; Service delivery results 3.55. The elderly are satisfied with service access 66.8%; Facilities and means 49.6%; Attitude, professional capacity 67.1% and comprehensive satisfaction 46.2%. Conclusion: Satisfaction index is quite high among the elderly who receive medical examination and treatment at the Commune Health Centers that meet National Standards.

Article Details

References

1. Bộ Y tế (2019), Quyết định số 3869/QĐ-BYT ngày 28 tháng 08 năm 2019, ban hành các mẫu phiếu và hướng dẫn khảo sát hài lòng người bệnh và nhân viên y tế.
2. Bộ Y tế (2016), Quyết định số 7618/QĐ-BYT ngày 30 tháng 12 năm 2016, về việc phê duyệt chăm sóc sức khỏe người cao tuổi giai đoạn 2017-2025”
3. Bộ Y tế (2015), Thông tư số 33/2015/TT-BYT ngày 27 tháng 10 năm 2015, Hướng dẫn chức năng, nhiệm vụ của Trạm Y tế xã, phường, thị trấn.
4. Sở kế hoạch và đầu tư, Sở Y tế tỉnh Điện biên (2014), Báo cáo khảo sát sự hài lòng của người dân đối với dịch vụ y tế tuyến xã, tr 55-63.
5. Đào Thị Khánh Hoà (2015), Sự hài lòng của người sử dụng dịch vụ tại Trạm y tế. Tạp chí Chính sách y tế, số 16, tr 8-20.
6. Nguyễn Lê Hồng Vân và cộng sự (2020), Thực trạng hài lòng đối với dịch vụ khám bệnh của Trung tâm kiểm soát bệnh tật tỉnh Thanh Hoá, Tạp chí Khoa học Điều dưỡng, tập 3, số 03, tr 33-40.
7. Đỗ Thị Kim Tạo (2019), Một số yếu tố liên quan đến sự hài lòng của người nhà bệnh nhân tại khoa khám bệnh, Bệnh viện Đa khoa Xanh Pôn năm 2019. Journal of Pediatric Research and Practice, Vol. 4, No. 5 (2020) 64-70.
8. Ông Thị Mai Thương (2016), Thực trạng tiếp cận dịch vụ y tế của hộ nghèo ở thành thị. Tạp chí KH-CN Nghệ An, số 9, tr 21-26.
9. Sumini, et al (2020), Elderly Care: A Study on Community Care Services in Sleman, DIY, Indonesia. Hindawi Journal of Aging Research Volume 2020, Article ID 3983290, 11 pages. https://doi.org/10.1155/2020/3983290