PRE-HOSPITAL TRAUMAU EMERGENCY STATUS THROUGH CASES OF PATIENTS ADMITTED TO THE EMRGENCY CENTER DUE TO TRAFFIC ACCIDENT AT THANH HOA PROVINCIAL GENERAL HOSPITAL

Xuân Quý Lê1,, Tiến Tùng Lâm2
1 Branch of Hanoi Medical University in Thanh Hoa province
2 Thanh Hoa Provincial General Hospital

Main Article Content

Abstract

Background: Injuries caused by traffic accidents in Vietnam and Thanh Hoa are very common,  however, paramedic is still of limited awareness. Objectives: To learn the condition of paramedic and means of transporting patients to the hospital. Subjects and methods: Cross-sectional study conducted on 404 patients suffering from traffic accidents admitted to the emergency center of Thanh Hoa Provincial General Hospital. Results: Our study included 404 patients, of that there were 300 men (74.3%) and 104 women (25.7%). The mean age is 37.15; The age group under 18 years old accounted for 8.7%, from 18-60 years old accounted for 76.2%, and over 60 years old was 15.1%. The number of patients with limb fractures accounted for the most: 113 (28%), traumatic brain injury: 97 (24%), maxillofacial trauma: 80 (19.8%), abdominal trauma: 22 (5.4%), chest trauma: 10 (2.5%), soft tissue injury: 9 (2.2%), cervical spine injury: 5 (1.2%), thoracic and lumbar spine injuries: 3 (0,7%), pelvic injury: 3 (0.7%). 164 patients did not receive any paramedic (40.6%); 223 patients were hospitalized by ambulance (55.2%), 180 patients were hospitalized by taxi (44.6%) and 1 case was hospitalized by motorbike (0.2%). In terms of classification of severity according to the ISS scale, we found that mild, moderate, severe and critical grade were 59.7%, 25.5%, 10.4% and 4.5%, respectively. The group that did not receive paramedic had a more severe illness than the group that received it. Results of treatment in the first 24 hours, specialized transfer: 338 (83.7%), central hospital: 13 (3.2%), ICU: 26 (6.4%), acute surgery: 19 (4.7%), severe or fatal: 8 (2.0%). Conclusion: The rate of critically ill patients after traffic accidents was high, many patients were not given paramedic and not transported by ambulance

Article Details

References

1. Báo cáo chung tổng quan ngành y tế năm 2014, Bộ Y tế
2. Phạm Thị Mỹ Ngọc, Phạm Văn Lình (2013), “Thực trạng sơ cứu và vận chuyển nạn nhân tai nạn giao thông đường bộ từ hiện trường tai nạn”, Y học thực hành (876) số 7/2013.
3. Đinh Văn Quỳnh, Nguyễn Đức Chính (2021), “Thực trạng cấp cứu chấn thương trước viện qua các trường hợp chấn thương sọ não nặng do tai nạn giao thông cấp cứu tại bệnh viện Việt Đức”, Tạp chí y học Việt Nam (509), số 1/2021
4. Trần Minh Hào, Vũ Minh Hải (2021), “Mức độ chấn thương và thực trạng sơ cấp cứu trước viện tại nạn giao thông đường bộ đến khám tại bệnh viện đa khoa Tiền Hải, Thái Bình năm 2016”, Tạp chí y học Việt Nam (505), số 2/2021.
5. Nguyễn Minh Hải, Nguyễn Trung Kiên (2022), “Nghiên cứu đặc điểm, kết quả sơ cứu ban đầu và điều trị thương tích do tai nạn giao thông đường bộ tại bệnh viện đa khoa trung tâm An Giang năm 2020-2021”, Tạp chí y học Việt Nam (510), số 1/2022
6. Hue Thi Mai, Hai Minh Vu (2020), “The status of first aid and its associations with health outcomes among patients with traffic acciddents in urban areas of Vietnam, Environmental Research and Public Health.
7. World Health Organization. Prehospital Trauma Care Systems; WHO: Geneva, Switzerland, 2005
8. Nguyễn Hữu Tú (2010). Nghiên cứu áp dụng các tiêu chuẩn quốc tế về đánh giá độ nặng và tiên lượng bệnh nhân chấn thương tại Việt Nam. Đề tài cấp bộ.