FACTORS RELATED TO PATIENT SATISFACTION AT THE NATIONAL HOSPITAL OF ENDOCRINOLOGY IN 2023

Thị Lan Trịnh, Hoài Nam Bùi, Thị Thu Hiền Ngô

Main Article Content

Abstract

Objective: To analyze some factors related to patient satisfaction with outpatient care at the National Hospital of Endocrinology. Subjects and methods: The study description is conducted by over 405 patients from 18 years old at the the National Hospital of Endocrinology. Results: The research results showed that the patient was satisfied with 78.8%. The patient came to the second and the 3rd and higher time to be satisfied than the patient who came to the first examination for the first time of 1.8 (AOR: 1.8; 95%CI: 1.15 - 3.4) and 2.11 (AOR: 2.11; 95%CI: 1.17 - 5.2). Civil servants/officials/offices are 1.98 times higher than the free laborer (Aor: 1.98; 95%CI: 1.1 - 4.3). Conclusion: 78,8% Patients were satisfied with the quality of outpatient care at the National Hospital of Endocrinology. The number of exams and occupations is related to the satisfaction of the patients. The hospital should continue to improve the quality of services to better meet the needs of patients.

Article Details

References

1. Trương Văn Hiếu, Lê Thị Liên, Nguyễn Thị Lan Anh (2022). Thực trạng về sự hài lòng và các yếu tố liên quan ở người bệnh điều trị nội trú tại Bệnh viện răng hàm mặt Trung ương Hà Nội - năm 2021. Tạp Chí Y học Việt Nam, 517(1). https://doi.org/10.51298/vmj.v517i1.3128.
2. Đào Duy Quân, Nguyễn Trọng Hưng, Lê Thị Thu Hà & CS (2022). Sự hài lòng của người bệnh với dịch vụ y tế tại Khoa điều trị theo yêu cầu, Bệnh viện Phụ sản Trung ương năm 2021. Tạp chí Y học Việt Nam, 512(1), tr 155-159. https://doi. org/10.51298/vmj.v512i1.2219.
3. Berhanu Senbeta Deriba, Tinsae Abeya Geleta, et al (2020). Patient Satisfaction and Associated Factors During COVID-19 Pandemic in North Shoa Health Care Facilities. Patient Preference and Adherence, 14, pp. 1923-1934, https://doi.org/10.2147/PPA.S276254
4. Nahima Akthar, Smitha Nayak, Yogesh Pai P (2023). Determinants of patient satisfaction in Asia: Evidence from systematic review of literature. Clinical Epidemiology and Global Health, Volume 23, 101393. https://doi.org/10.1016/ j.cegh.2023.101393
5. Võ Tứ Cường, Lưu Quốc Toản, Đặng Văn Giang & CS (2020). Sự hài lòng của bệnh nhân ngoại trú tại khoa khám bệnh, bệnh viện đa khoa Tiểu Cần, Trà Vinh năm 2020. Tạp Chí Y học Cộng đồng, 62(1). https://doi.org/10.52163/jcm. v62i1.17
6. Nguyễn Kỳ Anh (2022). Một số yếu tố liên quan đến sự hài lòng của người bệnh đến khám chữa bệnh tại Khoa khám bệnh, Bệnh viện xây dựng. Tạp Chí Y học Cộng đồng, 63(2). https://doi.org/ 10.52163/yhc.v63i2.316
7. Chandra Swastika, Ward Paul, Mohammadnezhad Masoud (2019). Factors Associated With Patient Satisfaction in Outpatient Department of Suva Sub-divisional Health Center, Fiji, 2018: A Mixed Method Study. Frontiers in Public Health, volume 7 – 2019. https://doi.org/ 10.3389/fpubh.2019.00183