THE SITUATION OF SCHOOL MYOPIA AMONG STUDENTS AT DONG HY ETHNIC BOARDING JUNIOR HIGH SCHOOL IN THAI NGUYEN PROVINCE AND SOME RELATED FACTORS

Uyên Nguyễn Thị Tố, Chi Trần Thị Quỳnh, Anh Nguyễn Hoàng Minh

Main Article Content

Abstract

Introduction: School myopia is one of the most common refractive errors among students and teenagers, particularly prevalent among children aged 8 to 12. This study describes the current status of school myopia among students at the Ethnic Minority Boarding School in Dong Hy, Thai Nguyen province, and some related factors. Research Method: The study was conducted on over 300 students at the Ethnic Minority Boarding Secondary School in Dong Hy, Thai Nguyen province, to investigate the status of school myopia and some related factors using a cross-sectional descriptive research method. Results: 12.3% of the students were found to have myopia, of which 70.3% had myopia in both eyes; 91.1% had mild myopia (<3 Diopters), and 8.1% had moderate myopia (3-6 Diopters); the proportion of students using glasses for myopia was 81%. Factors related to the prevalence of myopia included: a family history of myopia, being female, using a computer at a distance of less than 50 cm, using a computer continuously for more than 2 hours, and using a smartphone continuously for more than 2 hours.

Article Details

References

1. Chen-Wei Pan, Dharani Ramamurthy, Seang-Mei Saw. (2012) “Worldwide prevalence and risk factors for myopia”, Ophthalmic and Physiological Optics, 32(1): pp.3-16
2. WHO (2015), The impact of myopia and high myopia, University of New South Wales, Sydney, Australia.
3. Brien A. Holden, Timothy R. Fricke, David A. Wilson, et al (2016). “Global Prevalence of Myopia and High Myopia and Temporal Trends from 2000 through 2050”, Ophthalmology, 123(5), pp 1036-1042.
4. Phan Văn Huyên, Nguyễn T. Quỳnh Hoa, Trương Viết Trường, Nguyễn Thị Phương Lan (2022), "Một số yếu tố nguy cơ gây cận thị học đường ở học sinh trung học cơ sở tại Thành phố Từ Sơn, tỉnh Bắc Ninh”, Tạp chí Y học Việt Nam, 514(Số đặc biệt), tr 389-392.
5. Mai Viết Kiên, Trương Viết Trường, Nguyễn T. Quỳnh Hoa, Nguyễn T. Phương Lan, Hoàng T. Thanh Trúc, Trương Nguyễn Quỳnh Giao (2022), “Kiến thức, thái độ, thực hành về phòng cận thị học đường ở học sinh trung học phổ thông chuyên Thái Nguyên”, Trường Đại học Y Dược – Đại học Thái Nguyên, 528(2), tr 345-348.
6. Nguyễn Thị Huyền, Doãn Ngọc Hải, Dương Chí Nam, Nguyễn Đức Sơn, Lỗ Văn Tùng, Nguyễn Thị Bích Thủy, Nguyễn Trường Giang, Bùi Hữu Toàn (2020), “Thực trạng cận thị của học sinh tại một số tỉnh ở Việt Nam năm 2019”, Tạp chí Y học Dự phòng, tập 30(4 Phụ bản), tr139–146.
7. Andrzej Grzybowski, Piotr Kanclerz, Kazuo Tsubota, Carla Lanca, and Seang-Mei Saw (2020), “A review on the epidemiology of myopia in school children worldwide”, BMC Ophthalmology, 20 (27), https://doi.org/10.1186/s12886-019-1220-0.
8. Hoàng Hữu Khôi (2017), Nghiên cứu tật khúc xạ và mô hình can thiệp ở học sinh Trung học cơ sở thành phố Đà Nẵng, Luận án Tiến sĩ Y học, Đại học Huế, Huế.
9. Hồ Đức Hùng (2019), Xác định tỷ lệ cận thị, một số yếu liên quan và hiệu quả truyền thông giáo dục sức khỏe ở học sinh trung học cơ sở thị xã Hoàng Mai, tỉnh Nghệ An (2019 - 2020)