THE CURRENT SITUATION AND RELATIONSHIP BETWEEN ORAL HEALTH CARE KNOWLEDGE AND TOOTH DECAY IN 6-YEAR-OLD STUDENTS IN HA NOI

Ngọc Chiều Hà, Kanolath Phouphet

Main Article Content

Abstract

Objective: Describe the current situation and the relationship between oral health care knowledge and tooth decay in 6-year-old students (grade 1) in Hanoi. Subjects and methods: The cross-sectional descriptive study was conducted on 191 6-year-old students (grade 1), studying at Khuong Thuong Primary School - Dong Da - Hanoi. Results: 94.8% of students who were surveyed said that the cause of tooth decay is due to eating a lot of biscuits, candies and soft drinks and 90.6% of students thought that tooth decay could be prevented. Only 12.6% (24/191) of children knew how to prevent tooth decay. 90.6% of students knew to choose the right type of toothbrush, but only 11.5% of students knew to brush all 3 sides of their teeth; 84.3% of students chose to brush their teeth for 2 minutes, and 93.7% of students chose to brush their teeth only twice a day. No relationship has been found between children's oral health care knowledge and tooth decay. Conclusion: Children's knowledge of oral health care is not good. More studies need to be conducted with larger and more diverse sample sizes to evaluate the relationship between children's oral health care knowledge and tooth decay

Article Details

References

1. Global Burden of Disease Study 2016. Disease and Injury Incidence and Prevalence Collaborators. Global, regional, and national incidence, prevalence, and years lived with disability for 328 diseases and injuries for 195 countries, 1990-2016: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2016. Lancet 2017, 390 (10100), 1211-1259.
2. Trịnh Đình Hải, Nguyễn Hồng Minh, Trần Cao Bính. Điều tra sức khỏe răng miệng toàn quốc năm 2019. Nhà xuất bản Y học Hà Nội. 2019; 24-25.
3. Trương Mạnh Dũng, Vũ Mạnh Tuấn. Thực trạng bệnh răng miệng và một số yếu tố liên quan ở trẻ 4-8 tuổi tại 5 tỉnh thành của Việt Nam năm 2010. Tạp chí Y học thực hành. 2011;793:91-96.
4. Ngô Văn Toàn, Vũ Mạnh Tuấn. Phương pháp nghiên cứu khoa học trong Răng Hàm Mặt. Nhà xuất bản Giáo dục Việt Nam; 2021:47-60.
5. Trần Tấn Tài (2016). Thực trạng bệnh sâu răng và hiệu quả của giải pháp can thiệp cộng đồng của học sinh tại một số trường Tiểu học ở Thừa Thiên Huế. Luận án Tiến sĩ y học, Trường Đại học Y Dược – Đại học Huế.
6. Trần Thị Kim Thúy, Trịnh Đình Hải, Lê Thị Thu Hà. Thực trạng sâu răng vĩnh viễn giai đoạn sớm và một số thói quen vệ sinh răng miệng ở học sinh 7-8 tuổi. Tạp chí Y học Việt Nam, 2019;474(2):103-107.
7. Xiangyu Sun, Eduardo Bernabe ́, Xuenan Liu, et al (2017). Early life factors and dental caries in 5-year-old children in China. Journal of Dentistry, S0300-5712(17), 30152-5.
8. Tamara Pawlaczyk-Kamieńska, Natalia Torlińska-Walkowiak, Maria Borysewicz-Lewicka. The relationship between oral hygiene level and gingivitis in children. Adv Clin Exp Med., 2018;27(10), 1397–1401.