SOME FACTORS RELATED TO TO SATISFACTION OF PATIENTS WITH MEDICAL EXAMINATION REQUEST AT OUTPATIENT DEPARTMENT, THAI BINH PROVINCIAL GENERAL HOSPITAL

Thị Mai Anh Lương, Văn Thăng Nguyễn, Thu Huyền Nguyễn, Đức Minh Phạm

Main Article Content

Abstract

Objective: Analyze some factors related to to satisfaction of patients with medical examination Request at Outpatient Department, Thai Binh Provincial General Hospital in 2022. Method: A cross-sectional descriptive study, collected information on 400 patients through interviews using a pre-prepared questionnaire. Results: There is a relationship between the satisfaction of patients with the the service medical examination Request and the career factor, the examination day factor (OR = 2,59; 95%CI = 1,3-5,1) and 5 factors of satisfaction: Convenience in medical examination (OR=3,2; 95%CI=1,1-9,7); Waiting time in each medical examination segment (OR=29,5; 95%CI=12,9-67,2); Facilities and facilities to serve patients (OR=2,3; 95%CI=1,004-5,1); Behavioral attitude and professional capacity of medical staff (OR=19,6; 95%CI=5,9-65,8); Service delivery results (OR=8,9; 95%CI=2,1-38,6). Conclusion: There is a close relationship between the career factor, the examination day factor, 05 factors of satisfaction to the satisfaction of patients with the service medical examination Request at the Outpatient Department.

Article Details

References

1. Nguyễn Như Thái (2019). Sự hài lòng của người bệnh về dịch vụ khám, chữa bệnh tại khoa Khám bệnh, bệnh viện Tai Mũi Họng Trung ương và một số yếu tố liên quan năm 2019, Luận văn Thạc sỹ Quản lý bệnh viện, Trường Đại học Y Hà Nội.
2. Cục Quản lý khám chữa bệnh và Tổ chức sáng kiến Việt Nam (2018). Báo cáo Chính sách Chỉ số hài lòng người bệnh.
3. Bộ Y tế (2013). Thông tư 19/TT-BYT ban hành ngày 12/7/2013 của Bộ trưởng Bộ Y tế về việc Hướng dẫn quản lý chất lượng dịch vụ khám bệnh, chữa bệnh tại bệnh viện.
4. Bộ Y tế (2016). Quyết định 6858/QĐ-BYT ngày 18/11/2016 của Bộ trưởng Bộ Y tế về viêc ban hành Bộ tiêu chí chất lượng bệnh viện Việt Nam 2.0.
5. Bộ Y tế (2019). Quyết định 3869/QĐ-BYT ngày 28/8/2019 của Bộ trưởng Bộ Y tế ban hành các mẫu phiếu và hướng dẫn khảo sát hài lòng người bệnh và nhân viên y tế.
6. Trịnh Thị Thúy Hằng (2014). Nghiên cứu sự hài lòng của khách hàng về dịch vụ khám bệnh tại Khoa Khám bệnh theo yêu cầu,bệnh viện Phụ Sản Trung ương năm 2014, Luận văn Thạc sỹ Y học, trường Đại học Y Hà Nội.
7. Nguyễn Viết Hải (2017). Nghiên cứu sự hài lòng của bệnh nhân với dịch vụ khám chữa bệnh tại khoa Khám bệnh theo yêu cầu bệnh viện Phổi Trung ương năm 2017, Khóa luận tốt nghiệp bác sĩ đa khoa, trường Đại học Y Hà Nội
8. M.R Inglehart, Alexander H Lee, Kristin G Koltuniak, Taylor A Morton, Jenna M Wheaton (2016). Do Waiting Times in Dental Offices Affect Patient Satisfaction and Evaluations of Patient – Provider Relationship? A Quasi-experimental Study, J Dent Hyg; 90(3): 203-11.