KNOWLEDGE AND PRACTICE ABOUT SCHOOL MYOPIA PREVENTION OF PUPIL IN THO VINH SECONDARY SCHOOL KIM DONG DISTRICT HUNG YEN PROVINCE 2023

Ngọc Nghĩa Nguyễn , Thị Yên Vương

Main Article Content

Abstract

Objective: Describe knowledge, practice and identify some factors related to the prevention of school myopia among pupils at Tho Vinh Secondary school, Kim Dong district, Hung Yen province in 2023. Methods: A Cross-sectional description with analysis, was carried out to direct interview 435 pupils in October 2023. Results: The percentage of pupils with "Good" knowledge level about myopia accounted for 46,7%. Pupils with "Not good" knowledge accounted for 53,3%. The rate of "Good" practice level on myopia prevention among pupils is 41,8%. The level of practice "Not good" accounts for 58,2%. There is a relationship between knowledge and grade levels, with the guidance and reminders of homeroom teachers and parents in the family. There is a relationship between myopia prevention practices and guidance and reminders from homeroom teachers, parents, and pupils' general knowledge of myopia. Conclusion: The rate of knowledge and good practice in preventing school myopia among Pupils is still low, accounting for 46,7% and 41,8%. Schools and families need to strengthen communication activities, remind and regularly instruct pupils on how to prevent myopia so that pupils have the knowledge and skills to practice myopia prevention have more effectively

Article Details

References

1. Bộ Y tế (2015), Quyết định số 40/QĐ-BYT ngày 12/1/2015 của Bộ Y tế về việc ban hành tài liệu chuyên môn “Hướng dẫn chẩn đoán và điều trị các bệnh về mắt”
2. Mai Viết Kiên và Cs (2023), Kiến thức, thái độ và thực hành về phòng cận thị học đường ở học sinh THPT chuyên Thái Nguyên, Tạp chí Y học Việt Nam tập 528, số 2 tháng 7 năm 2023, https://doi.org/10.51298/vmj.v528i2.6153
3. Đinh Mạnh Cường và Cs (2017), Thực trạng tật khúc xạ của học sinh trung học cơ sở và dịch vụ chăm sóc tật khúc xạ ở tỉnh Bắc Cạn, Tạp chí Y học Dự phòng, tập 27, số 1(189) năm 2017.
4. Lê Phúc Hậu và Cs (2023), Tình hình cận thị và một số yếu tố liên quan ở học sinh THCS thành phố Cà Mau, Tạp chí Y học Việt Nam, tập 530, số 1B, tháng 9 năm 2023, https://doi.org/10.51298/ vmj.v530i1B.6713
5. Nguyễn Thị Huyền và Cs (2019), Thực trạng cận thị của học sinh tại một số tỉnh ở Việt Nam năm 2019, Tạp chí Y học Dự phòng, tập 30, số 4, 2020 (Phụ bản).
6. Hồ Đức Hùng (2021), Xác định tỷ lệ cận thị, một số yếu tố liên quan và hiệu quả truyền thông giáo dục sức khỏe ở học sinh trung học cơ sở thị xã Hoàng Mai, tỉnh Nghệ An (2019 – 2020). Luận án tiến sỹ học, Viện sốt rét – Ký sinh trùng – Côn trùng Trung Ương
7. Tất Thắng Trần và Cs (2022), Thực trạng cận thị học đường và các yếu tố liên quan ở học sinh tiểu học tại Quận 1, thành phố Hồ Chí Minh, Tạp chí Y học Việt Nam, tập 515, số 2, 2020, https://doi.org/10.51298/vmj.v515i2.2757
8. Schuster A.K., Elflein H.M., Pokora R.,Urschitz M.S., "Prevalence and Risk Factors of Myopia in Children and Adolescents in Germany-Results of the KiGGS Survey", Klinische Padiatrie, 2017, 229(4), pp. 234-240.
9. Holden B.A., Fricke T.R., Wilson D.A., Jong M., Naidoo K.S., Sankaridurg P., Wong T.Y., Naduvilath T.J.,Resnikoff S., "Global prevalence of myopia and high myopia and temporal trends from 2000 through 2050", Ophthalmology, 2016, 123(5), pp. 1036-1042.