THE STATUS OF KNOWLEDGE AND PRACTICES IN REPRODUCTIVE HEALTH CARE AMONG PUBESCENT FEMALE STUDENTS IN LOWER SECONDARY SCHOOLS IN CAN THO CITY
Main Article Content
Abstract
Background: Adolescent reproductive health care is a globally recognized public health issue. Research Objective: This study aims to determine the prevalence of accurate knowledge and practices regarding reproductive health, and factors influencing these among pubescent female students. Subjects and Methods: A cross-sectional descriptive study was conducted on 835 pubescent female students from lower secondary schools in Can Tho City, using cluster sampling. Results: The prevalence of accurate reproductive health knowledge among pubescent female students was 39.8%, with 50.4% demonstrating correct health practices. Significant correlations were found between accurate reproductive health knowledge and age group (p<0.001), grade level (p<0.001), maternal education level (p=0.011), and family economic status (p=0.02). Significant associations were also noted between correct reproductive health practices and grade level (p=0.001), maternal education level (p<0.001), and general reproductive health knowledge (p<0.001). Conclusion: The study highlights limitations in the reproductive health knowledge and practices among pubescent female students in lower secondary schools in Can Tho City. Significant correlations exist between reproductive health knowledge and age group, grade level, maternal education level, and family economic status. Correct reproductive health practices are closely associated with grade level, maternal education level, and general reproductive health knowledge.
Article Details
Keywords
Reproductive health, students, adolescents, Vietnam
References
2. WHO (2018), Adolescent pregnancy 2018.
3. World Health Organization, WHO recommendations on adolescent sexual and reproductive and rights, ISBN 978-92-4-151460-6, 2018.
4. Vụ sức khỏe Bà mẹ trẻ em – Bộ Y tế (2022), Hướng dẫn truyền thông trực tiếp về chăm sóc sức khỏe sinh sản vị thành niên (Ban hành kèm theo QĐ số 2885/WDD-BYT ngày 22/10/2022), Nhà xuất bản Lao động.
5. Dương Thị Anh Đào và cộng sự (2019), “Nghiên cứu thực trạng hiểu biết về sức khoẻ sinh sản của học sinh THPT Tràng Định, huyện Tràng Định, tỉnh Lạng Sơn”, Tạp chí Khoa học tự nhiên, 64(3), trang 149-156. DOI: 10.18173/2354-1059.2019-0018
6. Nguyễn Ngọc Nghĩa và cộng sự (2023), “Kiến thức và thực hành về sức khỏe sinh sản vị thành niên ở học sinh trường THPT Lý Thường Kiệt, thành phố Yên Bái”, Tạp chí Y học Việt Nam, 535(2), trang 287-291.
7. Nguyễn Bá Nam và các cộng sự (2019), “Kiến thức, thái độ và thực hành chăm sóc sức khỏe sinh sản của học sinh trung học phổ thông tại quận Ninh Kiều, thành phố Cần Thơ 2019”, Tạp chí y học dự phòng, 30 (4), tr.116.
8. Lê Bích Quyên và cộng sự (2022), “Nghiên cứu kiến thức, thái độ và thực hành về sức khỏe sinh sản ở học sinh thuộc các trường trung học phổ thông tại huyện Kế Sách, tỉnh Sóc Trăng năm 2021”, Tạp chí Y Dược học Cần Thơ, (54), trang 84-91. Doi: 10.58490/ctump.2022i54.362