PUBERTY AND FACTORS ASSOCIATED WITH EARLY PUBERTY BEFORE AGE 11 AMONG FEMALE SECONDARY SCHOOL STUDENTS IN CAN THO CITY

Tấn Đạt Nguyễn , Trung Hiếu Lê , Ngọc Huyền Nguyễn , Thị Hồng Tuyến Nguyễn , Thị Kiều Lan Nguyễn , Trung Kiên Nguyễn , Minh Phương Nguyễn , Tú Nguyệt Trần, Thị Thanh Thảo Nguyễn , Việt Phương Nguyễn , Nhật Ngân Tuyền Võ, Thị Nhân Duyên Lê , Thành Tấn Nguyễn

Main Article Content

Abstract

Background: Puberty is the transition from childhood to adulthood, and nowadays, early puberty is particularly prevalent among girls. Early puberty can affect the psychological and intellectual development of children. Objectives: This study aims to 1) determine the prevalence of puberty among female middle school students in Can Tho City; and 2) investigate factors associated with puberty before the age of 11 among female middle school students in Can Tho City. Subjects and Methods: A descriptive cross-sectional study with statistical analysis was conducted on 971 female middle school students in Can Tho City in 2022. Results: Among the 971 students studied, the rate of puberty was 86%, with an average age of puberty onset at 11.29 years, and 21.9% experienced puberty before the age of 11. Factors associated with early puberty before age 11 include belonging to an ethnic minority other than the Kinh majority, living in economically better-off urban areas, residing in multi-story houses, and having a birth weight between 2500-3500 grams (p<0.05). Conclusion: The study reveals a high prevalence of puberty (86%) among female middle school students in Can Tho City, with an average age of onset at 11.29 years and 21.9% experiencing early puberty before age 11. Factors such as belonging to an ethnic minority, urban residence, living in multi-story houses, and birth weight between 2500-3500 grams are significantly associated with early puberty (p<0.05).

Article Details

References

1. Trần Long Giang (2017), Nghiên cứu sự thay đổi hình thái tuổi dậy thì làm cơ sở xây dựng các hình thức giáo dục giới tính phù hợp cho học sinh trung học cơ sở Hà Nội, Tạp chí Khoa học Đại học Tân Trào, số 09, tr. 75-78
2. Nguyễn Thị Hải Hà, Mai Thị Thu Hằng, Nguyễn Thị Tú Anh (2019), Nghiên cứu về sự thay đổi ở tuổi dậy thì của học sinh trung học cơ sở huyện Vụ Bản, tỉnh Nam Định, Tạp chi Khoa học và Công nghệ, Đại học Thái Nguyên, Số 207(14): 231-236
3. Nguyễn Thị Kiều Oanh (2008), Tuổi dậy thì và các yếu tố liên quan ở học sinh nữ 8-11 tuổi tại nội thành TP. HCM, Luận văn thạc sỹ y học, Trường Đại học Y Dược thành phố Hồ Chí Minh.
4. Nguyễn Thu Nhạn, Cao Quốc Việt, Nguyễn Nguyệt Nga và cộng sự (1996), Nghiên cứu về tuổi dậy thì của người Việt Nam, Kết quả bước đầu nghiên cứu một sổ chỉ tiêu sinh học người Việt Nam, NXB y học, Hà Nội.
5. Bùi Thị Tịnh (2012), Tuổi dậy thì và các yếu tố liên quan ở nữ sinh trung học cơ sở ở tỉnh Vĩnh Long, Luận án chuyên khoa II, Trường Đại học Y Dược thành phố Hồ Chí Minh.
6. Ông Huy Thanh, Nguyễn Trung Kiên và Nguyễn Tấn Đạt (2021), Nghiên cứu tình hình dậy thì và một số yếu tố liên quan đến dậy thì trước 11 tuổi ở học sinh nữ lớp 6 ở các trường Trung học cơ sở tại Thành phố Cần Thơ năm 2020-2021, Tạp chí Y dược học Cần Thơ, số 43/2021
7. Nguyễn Công Thùy Trâm, Trương Thị Thanh Mai (2014), Tuổi dậy thì và các yếu tố liên quan ở nữ học sinh trung học cơ sở thành phố Đà Nẵng, Tạp chí Khoa học và Công nghệ, Đại học Đà Nẵng, số 4(77)
8. Alan D Rogol, James N Roemmich, Pamela A Clark (2002), Growth at puberty, Journal of Adolescent Health, Volume 31, Issue 6, Pages 192-200
9. X. Deng, W. Li, Y. Luo, S. Liu, Y. Wen and Q. Liu (2017), "Association between Small Fetuses and Puberty Timing: A Systematic Review and Meta-Analysis", Int J Environ Res Public Health, 14(11)
10. Mari S. Golub và cộng sự (2008), Public Health Implications of Altered Puberty Timing, Pediatrics, volume 121, (Supplement_3): S218–S230