ASSESSMENT OF PATIENT STATISFACTION FROM NURSE COMMUNICATION

Nguyễn Thị Hoàng Yến1, Võ Hồng Khôi1, Nguyễn Ngọc Hòa2,
1 Bach Mai Hospital
2 Nghe An Friendship General Hospital

Main Article Content

Abstract

Background: Patient-nurse communication in healthcare was pivotal tool to assess patient satisfaction. Improving nurse communication contribute to patient satisfaction, hence increases quality and effectivenes of healthcare. The aim of this study to assess the association betweeen patient satisfaction and nurse communication. Objective: Assess patient satisfaction from patient-nurse communication at the Neurology Center of Bach Mai Hospital in 2021. Methods: Descriptive cross-sectional design. 238 patients were randomly selected. Data based on 36-question self-completed questionnaire were collected. Results: The average age was 52.96 ± 16.4 years old, female (51.3%), got married (88%), have a secondary and high school level in educational stage (45.8 and 34.9%), get health insurance (89.9%), the average length of stay in hospital was 5-10 days (48.3%). The average score of patient satisfaction and nurse communication was 4.33±0.516 and 4.20±0.600, respectively. Conclusion: The results show that most patients were high satisfied level with nursing care. 

Article Details

References

1. Thành, Đ.N., Mối liên quan giữa giao tiếp của điều dưỡng và sự hài lòng người bệnh của bệnh nhân nội trú tại bệnh viện a thái nguyên Tạp chí khoa học và công nghệ 89(01)/1, 2011.
2. Ozsoy, S.A., Ozgur G. & Akyol, D, Patient expectations and Satisfaction with nursing care in Turkey: A Literature review. International. Nursing Review, 24, 2007.
3. Thành, N.Đ., Sự hài lòng của người bệnh nội trú về chất lượng chăm sóc sức khỏe tại các bệnh viện tỉnh Hòa Bình Nghiên cứu đề tài cấp cơ sở Trường Đại học y tế công cộng Hà Nội 2006.
4. Soạn, H.T., Đánh giá sự hài lòng của người bệnh và người nhà người bệnh đối với công tác KCB tại một số bệnh viện tại phú thọ Kỷ yếu các đề tài nghiên cứu khoa học điều dưỡng . Hội nghị khoa học điều dưỡng lần thứ III, 2007.
5. Trang, H.Đ., “Đánh giá sự hài lòng của người bệnh tại khoa Khám bệnh bệnh viện Bạch Mai. luận văn tốt nghiệp Đại học Thăng Long Hà Nội, 2010.
6. Phước, N.N., Đánh giá sự hài lòng của người bệnh nội trú và người nhà người bệnh về chất lượng dịch vụ y tế tại viện Tim mạch - Bệnh Viện Bạch Mai Hà Nội 2014.
7. Lam, Đ.T., Khảo Sát Sự Hài Lòng của người bệnh về dịch vụ chăm sóc điều dưỡng tại Bệnh viện Y học cổ truyền Trung ương. khóa luận tốt nghiệp cử nhân Y khoa Đại học Y Hà Nội 2016.