CURRENT STATUS OF SCHOOL HEALTH CARE IMPLEMENTATION IN PRESCHOOL EDUCATION INSTITUTIONS IN CA MAU PROVINCE IN 2023
Main Article Content
Abstract
Introduction: School health care (SHC) in preschool education institutions plays a vital role in ensuring children's health and contributes to the goal of comprehensive education. However, the implementation of SHC currently faces numerous difficulties and challenges. Objectives: This study aims to describe the status of SHC in preschool education institutions and identify the advantages and challenges in implementing SHC in Ca Mau province in 2023. Subjects and Research Methods: A cross-sectional descriptive study was conducted in 117 preschool education institutions using a pre-prepared questionnaire. The collected data were entered and processed using SPSS 27.0 software. Results: The percentage of preschool education institutions meeting the requirements for SHC is 83.8%. Some favorable factors include an effective management model, good intersectoral coordination, secured operational funding, and facilities that meet the required standards. However, challenges still exist, such as unreasonable incentive policies, low health insurance reimbursement rates, and limited qualifications of SHC staff. Conclusion: The implementation of SHC in preschool institutions in Ca Mau province is still not coordinated, and it is essential to enhance training for SHC staff while ensuring the necessary conditions to improve operational effectiveness in the future
Article Details
Keywords
school health care, preschool education.
References
2. Wang, X., et al. (2021), “Cohort Profile: The Shanghai Children's Health, Education and Lifestyle Evaluation, Preschool (SCHEDULE-P) study”, Int J Epidemiol. 50(2), pp. 391-399.
3. Nguyễn Thanh Hà, “Thực trạng kiến thức, thái độ, kĩ năng (KAS) của cán bộ y tế trường học tại các Trường Tiểu học thành phố Thái Nguyên trong chăm sóc người bệnh tai mũi họng”.
4. Đoàn Long Vinh (2023), “Đánh giá kiến thức, thái độ và thực hành của giáo viên, cán bộ quản lý và nhân viên y tế tại trường học trong việc phòng, chống dịch Covid-19 trên địa bàn thành phố Cần Thơ năm 2022”, Tạp chí Y dược học Cần Thơ (60), pp. 165-172. https://doi.org/10.58490/ctump.2023i60.1884
5. Sở Giáo dục và Đào tạo tỉnh Cà Mau (2023), Báo cáo tổng kết năm học 2022-2023 tại tỉnh Cà Mau.
6. Kim, S., et al. (2020), “Prioritizing Training Needs of School Health Staff: The Example of Vietnam”, Int J Environ Res Public Health. 17(15).
7. Bộ Giáo dục và Đào tạo (2021), Thông tư số 49/2021/TT-BGDĐT ban hành Quy chế tổ chức và hoạt động nhóm trẻ độc lập, lớp mẫu giáo độc lập, lớp mầm non độc lập loại hình dân lập và tư thục.
8. Adline, Shinga Mkiwa and Ashiono, Benard L. (2023), "Physical facilities availability on children attendance in public pre-primary schools in mwatate sub-county, Kenya", IJRDO-Journal of Applied Science. 9(6), pp. 17-22.
9. Bộ Y tế - Bộ Giáo dục và Đào tạo (2016), Thông tư liên tịch số 13/2016/TTLT-BYT-BGDĐT quy định về công tác y tế trường học.
10. Verguet, S., et al. (2023), "Investing in school systems: conceptualising returns on investment across the health, education and social protection sectors", BMJ Glob Health. 8(12).