CURRENT SITUATION OF ANXIETY, DEPRESSION, AND SOME RELATED FACTORS AMONG 12TH GRADE STUDENTS OF TWO HIGH SCHOOL IN THAI BINH, 2020

Ngô Văn Mạnh1,, Phạm Thị Hương Ly1
1 Thai Binh University of Medicine and Pharmacy

Main Article Content

Abstract

A cross-sectional descriptive study was conducted to identify the rate of anxiety, depression and some related factors to anxiety, depression in 12th grade students at 2 high school in Thai Binh city. The information was collected through a set of questionnaires using the DASS-21 toolkit. The results show that the percentage of students with anxiety was 24%, depression was 60%. About level, the rate of anxiety from mild, moderate, severe, extremely severe was  10.5%; 6.8%; 4.5%; 2.2% respectively. The rate of depression from mild, moderate, severe, extremely severe was 13.3%; 24.2%; 10.3%; 12.2% respectively. The lack of attention from parents and teachers increases the risk of depression and anxiety in students. In addition, frequent exam pressure is also a factor that increases the risk of depression. Satisfaction factors with friends, and parents' marital status are related to the anxiety status of the study subjects. Increasing the concerns of families, friends, teachers and schools will contribute to reduce the proportion of disease among high school students.

Article Details

References

1. WHO. Mental health. 2019.
2. Demir T, Karacetin G, Demir DE, Uysal O. Epidemiology of depression in an urban population of Turkish children and adolescents. Journal of Affective Disorders. 2011;6(13):168–176.
3. Yang Xiaoli JC, Pan Wen, Xu Wenming, Liang Fang, Li Ning, Mu Huijuan, Na Jun,, Lv Ming AX, Yu Chuanyou, Fu Zenguo, Li Lili, Yu Lianzheng, Tong Lijuan, Pan Guowei. Prevalence of Psychiatric Disorders among Children and Adolescents in Northeast China. Prevalence of Psychiatric Disorders in Chinese School Children. 2014;32(12):1-9.
4. Nguyễn Thị Phương Hằng. Thực trạng và nguyên nhân gây ra rối loạn lo âu ở học sinh THPT chuyên Quảng Bình. Tạp chí tâm lý học. 2009;6(123):57-63.
5. Ngô Thị Liên. Thực trạng biểu hiện lo âu của học sinh THPT huyện Chương Mỹ thành phố Hà Nội Luận văn thạc sĩ, Đại học quốc gia, Đại học Giáo dục; 2013.
6. Nguyễn Thị Mai. Tìm hiểu thực trạng các biểu hiện trầm cảm của học sinh trung học cơ sở quận Hoàng Mai, Hà Nội: Luận văn thạc sĩ tâm lý học, Đại học quốc gia Hà Nội, Đại học Giáo dục 2013.
7. Danh Thành Tín, Lê Minh Thuận, Huỳnh Ngọc Thanh. Tỷ lệ Stress, lo âu, trầm cảm của học sinh trường THPT chuyên Thanh Tỉnh Hậu Giang và các yếu tố liên quan. Tạp chí Y dược Thành phố Hồ Chí Minh. 2021;25(2):161-167.
8. Abbo C, Kinyanda E, Kizza RB, Levin J, Ndyanabangi S, Stein DJ. Prevalence, comorbidity and predictors of anxiety disorders in children and adolescents in rural north-eastern Uganda. Child Adolesc Psychiatry Ment Health. 2013;7(1):21.
9. Nguyễn Thị Huệ và Nguyễn Thị Hằng. Ảnh hưởng của khí chấtđến mức độ lo âu ở lứa tuổi học sinh trung học phổ thông. Tạp chí tâm lý học. 2012;3(156): 24-33.
10. Hồ Hữu Tình và Nguyễn Doãn Thành. Thực trạng stress lo âu và những liên quan đến lo âu ở học sinh cấp 3 trường THPT Phan Bội Châu, Phan Thiết, Bình Thuận tháng 4-2009. Tạp chí Y học thành phố Hồ Chí Minh. 2010;14(2):180-187.