STRESS STATUS OF FINAL YEAR MEDICAL STUDENTS AT HAI PHONG UNIVERSITY OF MEDICINE AND PHARMACY AND SOME RELATED FACTORS
Main Article Content
Abstract
Objective: Describe the stress status of final year medical students at Hai Phong University of Medicine and Pharmacy and some related factors. Methods: Cross-sectional descriptive study on 440 final year medical students of Hai Phong University of Medicine and Pharmacy. Results: The stress rate of final year medical students at Hai Phong University of Medicine and Pharmacy is 39.8%. Among students with stress, mild stress accounts for the highest rate (40.6%), very severe stress accounts for only 5.7%. Study factors related to student stress include the average score of the previous semester, being retaken exam, satisfaction with the current major and satisfaction with study results. Other factors related to student stress are dissatisfaction with family relationships and dissatisfaction with social relationships, changes in social and health policies (p<0.05). Conclusion: Stress is a common mental health problem in final year medical students so appropriate strategies and support from the university, family and the students themselves are needed.
Article Details
Keywords
Stress, medical, final year student
References
2. Phan Việt Hưng và cộng sự (2022), "Tình trạng lo âu, trầm cảm và căng thẳng của sinh viên y trường Đại Học Y Dược Cần Thơ trong đợt dịch COVID-19 lần 4", Tạp chí Y Dược học Cần Thơ(48), 41-48.
3. Phùng Như Hạnh và Nguyễn Hùng Vĩ (2018), "Stress của sinh viên Trường Cao đẳng Y tế Tiền Giang năm 2018 và một số yếu tố liên quan", Tạp chí Khoa học Nghiên cứu Sức khỏe và Phát triển. 2(4).
4. Nguyễn Trung Hậu và Nguyễn Thành Nam (2024), "Tình trạng stress và các yếu tố liên quan ở sinh viên y liên thông Khoa Y Dược Trường Đại học Trà Vinh", Tạp chí Y học Việt Nam. 538(2), 343-348.
5. Trần Thị Hoàng Yến và cộng sự (2023), "Stress và một số yếu tố liên quan ở sinh viên Y khoa Trường Đại học Y Dược Cần Thơ năm 2021", Tạp chí Y Dược học Cần Thơ. (54), 31-37.
6. Trần Thị Ly và Lê Hoài Thu (2021), "Thực trạng stress của sinh viên chính quy năm cuối thuộc các chuyên ngành tại Trường Đại học Y-Dược Thái Nguyên năm 2020 và một số yếu tố liên quan", Tạp chí Y học Việt Nam. 501(2), 147-152
7. Bhagat V, Haque M, Simbak NB, Husain R. Stress among medical students and advantages of metallisation therapy in general: a review of literatures. Advances in Human Biology. 2018;8(2), 59-63.
8. Shin HK, Kang SH, Lim S-H, Yang JH, Chae S. Development of a modified Korean East Asian Student Stress Inventory by comparing stress levels in medical students with those in non-medical students. Korean Journal of Family Medicine. 2016;37(1), 14-17.