EVALUATION OF THE EFFECTIVENESS OF ORAL INFECTION PREVENTION FOR PRIMARY SCHOOL STUDENTS IN TRA VINH CITY
Main Article Content
Abstract
Objectives: (1) Determine the rate and some factors associated with the dental caries condition among students. (2) Evaluate the effectiveness of the Infection Prevention Project through oral care for primary school students in Tra Vinh city. Materials and methods: A descriptive cross-sectional study combined with a non-controlled intervention study, using a total sampling method. The study was conducted from March 2022 to March 2025 in 17 primary schools in Tra Vinh city. Data was collected directly during examinations, evaluated according to the Health Policy Bureau, Ministry of Health and Welfare Okayama, Japan. Results: The rate of dental caries among students was 92.0%. The rate of deciduous tooth caries was 75.1% with a dft index of 4.46, and the rate of permanent tooth caries was 65.1% with a DFT index of 1.86. Factors related to permanent tooth caries include: age group with OR (95% CI): 2.30 (2.09-2.50), p<0.0001; gender with OR (95% CI): 0.69 (0.63-0.77), p<0.001; brushing frequency with OR (95% CI): 1.29 (1.07-1.54), p=0.006; brushing duration with OR (95% CI): 1.24 (1.03-1.49), p=0.025; having visited a dentist with OR (95% CI): 1.26 (1.08-1.47), p=0.017. The rate of dental caries after the intervention decreased to 89.0%. Conclusion: The high rate of dental caries shows improvement after intervention. There is a need to widely implement oral health programs and enhance dental education in schools. Collaboration with parents is also essential to improve students' knowledge, awareness, and behavior regarding oral health.
Article Details
Keywords
Infection prevention, oral care, primary school students
References
2. Lê Hồng Hà (2016), “Điều tra hoạt động chương trình chăm sóc SKRM tại các Trường tiểu học TP.HCM năm 2015”, Tạp chí Y học TP.HCM, 20 (2).
3. Trần Tấn Tài (2016), Thực trạng bệnh sâu răng và hiệu quả của giải pháp can thiệp cộng đồng của học sinh tại một số Trường tiểu học ở Thừa Thiên Huế, Luận án Tiến sĩ Y học, Đại học Y dược Huế.
4. Nguyễn Văn Kha (2023), “Tình trạng sức khỏe răng miệng và nhu cầu điều trị của học sinh lớp 3, Trường Tiểu học Mỹ Khánh, huyện Phong Điền, thành phố Cần Thơ năm 2021”, Tạp chí Y dược học Cần Thơ, 61, tr. 293-300.
5. Đặng Thị Hồng Hạnh (2024), “Thực trạng và một số yếu tố liên quan đến bệnh sâu răng ở học sinh tiểu học người Mông huyện Mù Căng Chải tỉnh Yên Bái năm 2023”, Tạp chí Y học cộng đồng, 65 (2), tr 72-79.
6. Lê Ngọc Diệp, Lê Hoàng Anh (2024), “Thực trạng bệnh sâu răng ở học sinh Trường Tiểu học Đức Xuân thành phố Bắc Kạn”, Tạp chí Y học Việt Nam, 540 (2), tr. 288-291.
7. Nguyễn Thị Hồng Minh (2020), “Tình trạng sâu răng sữa ở trẻ em Việt Nam năm 2019”, Tạp chí Y học Dự phòng, 30.
8. Nguyễn Thị Hồng Minh (2021), “Tình trạng sâu răng vĩnh viễn ở trẻ em Việt Nam năm 2019”, Tạp chí Y học Việt Nam, 502 (1), tr. 34-38.