PARENTS’ KNOWLEDGE AND ATTITUDES TOWARD HYPEROPIA WHOSE CHILDREN ARE EXAMINED AT THE NATIONAL EYE HOSPITAL IN 2025

Hải Nguyễn Thúy, Yến Phạm Thị Hải, Vân Phạm Hồng

Main Article Content

Abstract

Objective: To assess the knowledge, attitudes, and some related factors of parents whose children with hyperopia were examined at the National Eye Hospital in 2025. Methods: A cross-sectional descriptive study was conducted on 109 parents of children diagnosed with hyperopia. Results: Regarding knowledge, 89% of parents knew or had heard of the concept of hyperopia, 5.9% had never heard of it, and 3% could not recall ever hearing about it. A total of 74.3% of parents had good knowledge, while 21.1% were unaware of the complications of hyperopia. Additionally, 6.54% did not know how to accurately detect hyperopia, and only 2.2% of parents were fully aware of all treatment methods for hyperopia in children. Regarding attitudes, 67.9% of parents demonstrated a positive attitude; however, 50.9% believed that eye drops could treat hyperopia. Parental refractive errors and receiving information about hyperopia from healthcare professionals were factors associated with better knowledge and attitudes. Conclusion: It is necessary to strengthen communication and counseling activities regarding knowledge and attitudes toward hyperopia and eye care, especially in relation to the examination and treatment of hyperopia. These efforts should target parents of children with hyperopia, with healthcare professionals playing a particularly effective role in changing parental knowledge and attitudes.

Article Details

References

1. Phạm Vân Anh (2023), “Kiến thức, thái độ của giáo viên tiểu học về tật khúc xạ của học sinh ở một số trường tiểu học tại Hà Nội năm 2022 và một số yếu tố liên quan”, Luận văn Thạc sĩ Y tế Công cộng, Trường Đại học Y Hà Nội, 36 - 77
2. Phạm Chu Long Gia (2022), “Đánh giá thực trạng kiến thức, thái độ, hành vi của cha mẹ trẻ em có tật khúc xạ đến khám tại Bệnh viện Mắt Trung ương năm 2022”, Tạp chí Y học Việt Nam tập 530 – tháng 9 – số 2 – 2023, 235 – 240.
3. Nguyễn Thị Quỳnh Hoa (2015), “Thực trạng cận thị của học sinh và kiến thức, thái độ, thực hành của cộng đồng trong chăm sóc mắt cho học sinh trường trung học cơ sở Lê Hồng Phong – Hải Phòng”, Luận văn Thạc sĩ Y tế công cộng, Trường Đại Học Y Dược Hải Phòng, 36 – 66
4. Nguyễn Hữu Lê (2020), “Can thiệp truyền thông nâng cao ý thức và thực hành của cha mẹ về phòng chống tật khúc xạ cho học sinh tiểu học tại trường tiểu học Hà Huy Tập II, thành phố Vinh, Nghệ An”, Luận án Tiến sĩ Y tế công cộng, trường Đại Học Y Tế Công Cộng, 40 – 69
5. Trịnh Quang Trí (2022), “Kiến thức, thực hành phòng chống tật khúc xạ học đường ở giáo viên tiểu học tại 5 tỉnh thuộc đồng bằng sông Cửu Long năm 2018”, Tạp chí Y Học Dự Phòng, số 3 phụ bản: 178-180
6. Sukati VN (2021), “Knowledge and practices of teachers about child eye healthcare in the public sector in Swaziland”. Afr Vis Eye Health, 80(1):13.