CURRENT STATUS OF ANTIBIOTIC USE IN PEDIATRIC CARE: A REVIEW OF STUDIES FROM 2019–2024

Thị Dung Nguyễn, Thu Hiền Trần

Main Article Content

Abstract

Objective: To synthesize studies on parental knowledge and attitudes toward antibiotic use in children and the associated factors. Methods: A review of 10 studies conducted between 2019 and 2024 in both international and Vietnamese settings was performed. Data on parental knowledge, attitudes, and related factors were extracted and analyzed descriptively. Results: The proportion of parents with adequate knowledge ranged from 10% to 79%, while those with positive attitudes ranged from 8.5% to 83%. Common misconceptions included believing that antibiotics can treat viral infections, self-purchasing and stocking antibiotics, and discontinuing treatment once the child improved. Key determinants of knowledge and attitudes were educational level, occupation, income, age, gender, residence, and sources of information. Parents with higher education, stable income, and access to healthcare professionals showed better knowledge and attitudes, whereas those with lower education, living in rural areas, or relying on pharmacists and acquaintances were more likely to misuse antibiotics. Conclusion: Parental knowledge and attitudes toward antibiotic use in children remain limited, with significant misconceptions and risky practices. Targeted community-based health education, especially for parents with low education and those living in rural settings, is essential to improve awareness and reduce inappropriate antibiotic use, thereby contributing to antimicrobial resistance control.

Article Details

References

1. Hồ Tất Thị Phương Duyên (2021). Thực trạng sử dụng thuốc kháng sinh của cha mẹ cho trẻ dưới 5 tuổi tại thành phố Đà Nẵng. Tạp chí Y học Việt Nam, 502(1), 120–125.
2. Hoàng Thị Hải Vân (2019). Kiến thức, thái độ, thực hành về sử dụng thuốc kháng sinh của bà mẹ có con dưới 5 tuổi tại Hà Nam. Tạp chí Nghiên cứu Y học.
3. Islam MS, Rahman M, Saha S et al. (2024). Knowledge, attitude and practice regarding antibiotic use among parents of school-going children in Bangladesh: a cross-sectional study. Antibiotics, 13(2), 254. doi:10.3390/antibiotics 13020254.
4. Ismael NK, Al-Thabhawi HH (2021). Assessment of mothers’ knowledge, attitude and practices regarding antibiotic use in children under five years. International Journal of Pharmaceutical Research, 13(1), 1038–1046. doi:10.31838/ijpr/2021.13.01.156.
5. Mutagonda RF, Massawe IS, Simba DO et al. (2022). Knowledge, attitudes, and practices on antibiotic use and resistance among parents in Tanzania. Antimicrobial Resistance & Infection Control, 11, 58. doi:10.1186/s13756-022-01130-0.
6. Nguyễn Thị Ái (2020). Kiến thức, thái độ, thực hành sử dụng kháng sinh của bà mẹ có con dưới 5 tuổi tại tỉnh Thái Bình. Tạp chí Y học Thực hành, 1115(7), 52–56.
7. Nguyễn Thu Hoài, Đàm Khải Hoàn, Phạm Phương Liên (2019). Kiến thức, thực hành về sử dụng kháng sinh cho trẻ dưới 5 tuổi của các bà mẹ tại xã Quy Kỳ, huyện Định Hóa, tỉnh Thái Nguyên. Tạp chí Học Cộng đồng.
8. Paredes JL, Navarro R, Watanabe T et al. (2022). Knowledge, attitudes and practices of parents towards antibiotic use in rural communities in Peru: a cross-sectional multicentre study. BMC Public Health, 22, 459. doi:10.1186/s12889-022-12855-0.
9. Trần Bá Kiên, Lê Nguyễn Diệu Hằng (2022). Kiến thức, thái độ, thực hành sử dụng kháng sinh cho trẻ em của bà mẹ có con dưới 5 tuổi tại phường Trần Hưng Đạo, Thành phố Quảng Ngãi, Tỉnh Quảng Ngãi năm 2022. Tạp chí Dược học Cần Thơ, 74, 145–151. doi: 10.58490/ctump. 2022i74.2526.
10. Yiğit D, Karagöl C (2022). Parental knowledge, attitudes and practices regarding antibiotic use in Turkey. Journal of Pediatric Infection, 16(2), 92–98. doi:10.5578/ced.202298.