OUTPATIENT SATISFACTION AND SOME RALATED FACTORS AT OUTPATIENT DEPARTMENT, HOSPITAL OF POST AND TELECOMMUNICATIONS, 2020

Nguyễn Thị Hồng Hoa1,, Phạm Huy Tuấn Kiệt1
1 Hanoi Medical University

Main Article Content

Abstract

A cross-sectional study was conducted on 250 outpatients who came for medical examination and treatment at the Outpatient Department, Hospital of Post and Telecommunications in 2020 to describe the satisfaction of outpatients and some related factors of outpatients. The research results show that the overall satisfaction rate of outpatients about the quality of health care services at the Outpatient Department is 80.4%. In which, the rate of outpatients satisfied with nursing care is 84.4%; the rate of outpatients satisfied with the doctor's medical examination is 83.6%; the rate of outpatients satisfied with administrative procedures and accessibility is 78.0%; the rate of outpatients satisfied with facilities, security is 75.6%. Research results also show that outpatients under 60 years of age have the ability to feel satisfied nearly 21 times higher than outpatients over 60 years old (OR=20,625; p<0.05) and outpatients who come for the second time or more were more likely to be satisfied 3 times higher than the outpatients who come to the Outpatient Department for the first time (OR=3,450; p<0.05).

Article Details

References

1. Bệnh viện Bưu Điện (2019), Báo cáo đánh giá chất lượng bệnh viện Bưu Điện cuối năm 2019, Hà Nội, năm 2019.
2. Bộ Y tế (2019), Quyết định 3869/QĐ-BYT Ban hành các mẫu phiếu và hướng dẫn khảo sát hài lòng Người bệnh và Nhân viên y tế.
3. Laith A, Feras A (2011), “The mediating effect of patient satisfaction in the patients' perceptions of healthcare quality - patient trust relationship”, International Journal of Marketing Studies, 3 (1), 75-78.
4. Lê Hữu Lự (2017), Nghiên cứu sự hài lòng của người bệnh nội trú và ngoại trú tại Bệnh viện Trung ương quân đội 108 năm 2017 và một số yếu tố liên quan, Luận văn Thạc sỹ Y tế công cộng, Đại học Thăng Long.
5. Nguyễn Văn Đông (2012), Đánh giá thực trạng cung cấp, sử dụng và sự hài lòng của người bệnh đối với các dịch vụ khám chữa bệnh bằng y học cổ truyền tại Bệnh viện y học cổ truyền và Phục hồi chức năng tỉnh Khánh Hòa năm 2012, Luận văn Thạc sỹ Quản lý bệnh viện, Đại học y tế công cộng.
6. Nigist A, Begashaw M.G, Rediet H.A et al (2019), “Patient Satisfaction with Psychiatric Outpatient Care at University of Gondar Specialized Hospital: A Cross-Sectional Survey”, Psychiatry Journal, Vol. 2019, 1-7.
7. Phạm Minh Khuê, Nguyễn Thị Thắm, Phạm Thanh Hải và cộng sự (2019), “Một số yếu tố liên quan đến sự hài lòng của người bệnh điều trị nội trú tại Bệnh viện Đa khoa Thủy Nguyên, Hải Phòng năm 2018”, Tạp chí Y học dự phòng, 29 (9), 151.
8. Trần Văn Thế (2017), Đánh giá sự hài lòng của bệnh nhân ngoại trú về dịch vụ khám chữa bệnh tại Khoa khám bệnh, Bệnh viện đa khoa huyện Trà Cú, tỉnh Trà Vinh năm 2017, Luận văn chuyên khoa II Tổ chức quản lý y tế, Đại học Y tế công cộng.