STUDY ON THE STATUS OF IMPROVEMENT ACTIVITIES OF HEALTHCARE SERVICES QUALITY AT HUE UNIVERSITY OF MEDICINE AND PHARMACY HOSPITAL

Ngô Viết Lộc1,, Phan Thị Thảo Nguyên1
1 Hue University of Medicine and Pharmacy

Main Article Content

Abstract

Background: Improving healthcare service quality is always one of the first works of the hospital. Hue University of Medicine and Pharmacy Hospital is getting better and better in healthcare service quality. Every year, the Hospital always improves, gives reality opinions and solutions of healthcare service quality at the Hospital towards patient satisfaction. Objectives: Describe the status of improvement activities of healthcare service quality at the Clinical Departments of  Hue University of Medicine and Pharmacy Hospital in 2019 and measure medical staff’s knowledge, attitudes and practices of improvement activities of healthcare service quality. Method: A cross-sectional descriptive study on 280 medical staff at 11 clinical departments of  Hue University of Medicine and Pharmacy Hospital. Result: The status of improvement activities of healthcare service quality at clinical departments of the Hospital in 2019: The activity "Establishing the healthcare service quality improvement and management system" reached level 3. The activity "Prevention of medical incidents and remedial" reached level 4. The activity "Healthcare service quality assessment, measurement, cooperation and improvement" reached level 4. Staff’s knowledge, attitude and practice about improvement activities of healthcare service quality: Having good knowledge about the quality improvement activities is 77.1%; having a good attitude towards the quality improvement activities is 86.4% and having a good practice of the the quality improvement activities is 45.0%. Conclusion: Based on the knowledge, attitude and practice of improvement activities of healthcare service quality in research subjects to take appropriate measures.

Article Details

References

1. Bộ Y tế (2013), Chỉ thị 09/CT-BYT ngày 22/11/2013 của Bộ trưởng Bộ Y tế về việc tăng cường tiếp nhận và xử lý ý kiến phản ánh của người dân về chất lượng dịch vụ khám, chữa bệnh thông qua đường dây nóng.
2. Bộ Y tế (2013), Bộ tiêu chí đánh giá chất lượng Bệnh viện, Số 4858/QĐ-BYT, Tr.3
3. Bộ Y tế (2016), Bộ tiêu chí đánh giá chất lượng Bệnh viện phiên bản 2.0, Số 6858/QĐ-BYT, Tr.9
4. Bộ Y tế (2016), Quyết định số 7051/QĐ-BYT về việc ban hành hướng dẫn xây dựng thí điểm một số chỉ số cơ bản đo lường chất lượng bệnh viện
5. Bộ Y tế (2018), Thông tư 43/2018/TT-BYT về việc hướng dẫn phòng ngừa sự cố y khoa trong các cơ sở khám bệnh, chữa bệnh
6. Cục quản lý khám chữa bệnh (2019), Thực hiện các giải pháp toàn cầu về an toàn người bệnh
7. Ngô Viết Lộc (2017), Nghiên cứu đánh giá chất lượng bệnh viện tại Trung tế Y tế huyện Phú Vang dựa trên 83 tiêu chí đánh giá chất lượng BV của Bộ Y tế.
8. Trịnh Thị Lý (2014), “Thực trạng các Bệnh viện quận/huyện ở Hải phòng, đánh giá theo bộ tiêu chí chất lượng Bệnh viện và một số đề xuất, giải pháp”, Y học thực hành 907 – số 3/2014.
9. Đặng Thị Minh Phượng (2014), Đánh giá một số hoạt động cải tiến chất lượng bệnh viện tại Bệnh viện Đa khoa tỉnh Khánh hòa năm 2014.