STRESS OF STUDENTS OF GRATE 12 AT DINH TIEN HOANG HIGH SCHOOL IN DONG NAI PROVINCE, 2022

Phan Thanh Hải1, Phan Phương Thảo2, Phạm Thị Ngọc Nga1, Trần Viết An1, Nguyễn Hồng Hà1, Lê Minh Hải3, Dương Ngọc Thanh Trúc3, Nguyễn Hữu Chường1,
1 Can Tho University of Medicine and Pharmacy
2 Vinh Cuu District Medical Center, Dong Nai Province
3 Food Safety Management Authority of HCMC

Main Article Content

Abstract

Background: Stress is a common mental health problem in life. Material and methods: a cross-sectional study was carried out from March 2022 to April 2022 on 260 grade 12 students studying at Dinh Tien Hoang high school, Dong Nai province. Results: 57,7% of students were female, the number of students was not high (11,2%). Students with good and excellent grades accounted for a higher percentage than other groups of 59,65% and 37,7%, respectively. The group of students who did not take extra classes accounted for 58,8%. 56,2% of the students had 2 brothers/sisters in the family; average economic situation reached 78,8%; 52,7% of students have normal life circumstances, only 0,4% of students live in violent families, 16,2% of students lived in troubled families; 58,1% of students regularly participated in helping their families with housework. The overall stress rate was 50,4%; according to levels, the rate of mild stress was 15%; medium was 20,4%; severe was 13,5% and very heavy was the lowest (1,5%). Of the characteristics of students in the study, only the student's family life situation was statistically significantly related to the stress rate (p=0,004). Conclusion: The prevalence of stress disorder among students at Dinh Tien Hoang High School was quite high. There should be coordinated solutions from students, families and schools to support students with the best mental health before the 2022 graduation exam.

Article Details

References

1. Lê Trần Tuấn Anh, Nguyễn Thanh Hải, Nguyễn Quang Đức, Phạm Thu Xanh (2017). Thực trạng stress, lo âu, trầm cảm và một số yếu tố liên quan ở học sinh THPT Phù Cừ - huyện Phù Cừ - tỉnh Hưng Yên năm học 2016-2017. Tạp chí Y Học Dự Phòng, 27(10):76-82.
2. Trần Thị Mỵ Lương, Phan Diệu Mai (2019). Thực trạng trầm cảm ở học sinh trung học phổ thông: nghiên cứu trên địa bàn tỉnh Ninh Bình và thành phố Hà Nội. Tạp chí Giáo dục, 166:146-150.
3. Nguyễn Thị Hằng Phương, Đinh Xuân Lâm (2019). Thực trạng mức độ căng thẳng trong học tập của học sinh lớp 12 trên địa bàn thành phố Đà Nẵng. Tạp chí Giáo dục, 2:121-127.
4. Quỹ Nhi đồng Liên Hiệp Quốc (2018). Sức khỏe tâm thần và tâm lý xã hội của trẻ em và thanh niên tại một số tỉnh và thành phố ở Việt Nam. UNICEF, pp.25-113.
5. Nguyễn Thị Phương Thảo, Nguyễn Thị Thi Thơ, Nguyễn Thái Quỳnh Chi, Nguyễn Nhật Cảm, Nguyễn Tùng Lâm (2018). Thực trạng stress của học sinh trường trung học phổ thông Đinh Tiên Hoàng, Ba Đình, Hà Nội năm 2018. Tạp Y Học Dự Phòng, 28(4):20-28.
6. Tôn Thất Toàn, Nguyễn Thị Quế Lâm (2020), Thực trạng trầm cảm, lo âu, stress và hành vi, nhu cầu tìm kiếm sự trợ giúp tâm lý học sinh lớp 12 trường trung học phổ thông Lê Quý Đôn, tỉnh Khánh Hòa, năm 2018, 30 (4), Tạp chí Y Học Dự Phòng, tr. 190-196.
7. Danh Thành Tín, Lê Minh Thuận, Huỳnh Ngọc Thanh (2021), Tỷ lệ stress, lo âu, trầm cảm của học sinh trường THPT chuyên Vị Thanh Tỉnh Hậu Giang và các yếu tố liên quan, Tạp chí Y học Thành phố Hồ Chí Minh, 25 (2), tr.161-167.
8. Viện sức khỏe tâm thần, Thang đánh giá Lo âu - Trầm cảm - Stress (DASS 21). URL: http://nimh.gov.vn/thang-danh-gia-lo- au-tram-cam-stress-dass-21/.
9. Thai TT, Vu TLLN, Bui THH (2020), Mental Health Literacy and Help-Seeking Preferences in High School Students in Ho Chi Minh City, Vietnam. School Mental Health, 12(2):378-387.