EFFECTIVE INTERVENTION FOR IMPROVING WASTE MANAGEMENT KNOWLEDGE OF MEDICAL STAFF AT DUC GIANG GENERAL HOSPITAL IN 2022
Main Article Content
Abstract
Objective: Evaluate the effectiveness of improving knowledge of medical waste management of medical staff at Duc Giang General Hospital in 2022. Methods: Non-controlled intervention study, effectiveness evaluation before and after training medical staff in the hospital; evaluated 293 health workers before intervention and 121 medical staff after intervention. Results: General knowledge of medical waste management before intervention was 18.8%, post-intervention 66.9% increased by 256.1% (p<0.05); Knowledge of identification of medical waste before intervention 13% achieved, after intervention 83.5% achieved, an increase of 543.6% (p<0.05); Knowledge of medical waste storage devices before intervention 49.8% achieved, after intervention 95% achieved, an increase of 90.7%; Knowledge of medical waste warnings before intervention 71.3% achieved, after intervention 96.7% achieved an increase of 35.6%; Knowledge of packaging and storage of medical waste before intervention 31.1% achieved, after intervention 68.6% achieved; knowledge about collection of medical waste before intervention 38.6% achieved, after intervention 81.2% achieved, an increase of 110.4%. Conclusion: Knowledge training significantly improves the knowledge of medical staff in medical waste management.
Article Details
Keywords
medical waste, waste management, Duc Giang general hospital
References
2. Chartier, Y, Emmanuel, J, Pieper, U, et al. (2014), Safe management of wastes from health-care activities, World Health Organization.
3. Nguyễn Huy Nga and Nguyễn Thanh Hà (2015), Quản lý chất thải y tế cho cán bộ quản lý, Nhà xuất bản Y học, Bộ Y tế.
4. Phùng Xuân Sơn, Nguyễn Văn Huỳnh, Hà Anh Đức (2017). Kiến thức của điều dưỡng và hộ lý về quản lý chất thải rắn y tế tại một số khoa, trung tâm thuộc Bệnh viện E năm 2016. Tạp chí Y học dự phòng, Tập 27, số 5 2017.
5. Chu Văn Thăng và cộng sự (2009). Nghiên cứu thực trạng công tác y tế trường học ở Việt Nam hiện nay và đề xuất mô hình quản lý phù hợp. Đề tài cấp Bộ Y tế. .
6. Trần Quỳnh Anh, Nguyễn Thị Cảnh (2020). Kiến thức về quản lý chất thải rắn y tế của cán bộ y tế tại ba bệnh viện đa khoa tuyến tỉnh năm 2018. Tạp chí Nghiên cứu y học, TCNCYH 129 (5)-2020.
7. Hoàng Cao Sạ và cs (2015). Thực trạng và một số yếu tố liên quan đến kiến thức, thực hành của nhân viên y tế bệnh viện đa khoa huyện Mai Sơn, tỉnh Sơn La về phân loại, xử lý chất thải rắn y tế. Tạp chí Y học dự phòng, Tập XXV, số 8 (168) 2015 Số đặc biệt.
8. Hosny G., Samir S., and El-Sharkawy R. (2018). An intervention significantly improve medical waste handling and management: A consequence of raising knowledge and practical skills of health care workers. Int J Health Sci, 12(4), 56–66.
9. Tukaram Z. and Asha P. (2012). Effectiveness of Educational Intervention on Knowledge and Practice among Bio-Medical Waste Handlers. 3(5), 11.
10. Karki S., Niraula S.R., and Karki S. (2020). Perceived risk and associated factors of healthcare waste in selected hospitals of Kathmandu, Nepal. PloS One, 15(7), e0235982.