KNOWLEDGE AND ATTITUDE TOWARD THE RISK OF INFECTIOUS DISEASES ACQUIRED WHEN PRACTICING OF NURSING AND MEDICAL LABORATORY TECHNOLOGY STUDENTS AT CAN THO UNIVERSITY OF MEDICINE AND PHARMACY

Thị Thùy Trang Minh 1, Minh Tân Nguyễn1, Hoàng Ngọc Nguyễn1, Kiến Trọng Huỳnh 1, Hồng Thảo Vy Phan 1, Phước Thịnh Trần 1,
1 Can Tho University of Medicine - Pharmacy

Main Article Content

Abstract

Objectives: Determining the percentage of Nursing and Medical Laboratory Technology students who have the correct knowledge and attitude about the risk of contracting and preventing infectious diseases when they practice and learn some relating factors. Materials and method: A cross-sectional descriptive study by using a self-reported questionnaire on 297 students of Nursing and Medical Laboratory Technology in the 3rd and 4th years of Can Tho University of Medicine and Pharmacy since March to May 2022. Results: The percentage of students with correct general knowledge was 53.9% (160/297) and 55.6% (160/297) with correct general attitude. Having a relationship between the time factor of studying, reading documents on infectious diseases and correct knowledge about the risk and prevention of infectious diseases (p=0.003). Conclusions: The rate of students achieving the correct knowledge and attitude about the risk and prevention of infectious diseases during practicing is still not high. It is necessary to provide more knowledge and train on positive attitudes for students about the risk and prevention of infectious diseases by teaching documents, self-learning methods and guidance at practicing facilities.

Article Details

References

1. Nguyễn Thị Hà (2019), Kiến thức, thái độ về phòng và xử trí phơi nhiễm với vật sắc nhọn trong tiêm truyền của sinh viên điều dưỡng trường Cao đẳng Y tế Hà Nội, Luận văn Thạc sĩ, Trường Đại học Y Hà Nội.
2. Hồ Văn Luyến (2014), Tỷ lệ sang chấn do vật sắc nhọn và kiến thức, thực hành phòng ngừa xử lý của sinh viên khoa y trường Cao đẳng Y tế Kiến Giang, Luận văn Thạc sĩ Y tế công cộng, Đại học Y Dược thành phố Hồ Chí Minh.
3. Lê Anh Thư, Nguyễn Duy Bảo và Nguyễn Việt Hùng (2016), “Nguy cơ và thực trạng lây nhiễm nghề nghiệp của nhân viên y tế trên thế giới và tại Việt Nam”, Tạp Chí Y Học Dự Phòng, 26(11), tr. 12.
4. Vũ Thị Thu Thủy và Trương Tuấn Anh (2018), "Thực trạng và một số yếu tố liên quan đến kiến thức, thái độ về phòng ngừa chuẩn của sinh viên điều dưỡng trường đại học Y khoa Vinh năm 2018", Tạp chí Khoa học Điều dưỡng, 1(2), tr. 84–89.
5. Bonita, Ruth, Beaglehole, et al (2006), Dịch tễ học cơ bản, Tổ chức Y tế Thế giới, tr. 131.
6. J.C Strickland and A.H Jennifer (2022), “Healthcare provider and medical student impressions of vaccine hesitancy in Romania”, Public Health in Practice, 3, pp. 1-2.
7. M. Al-Dabbas and N.M.E. Abu-Rmeileh (2012), “Needlestick injury among interns and medical students in the Occupied Palestinian Territory”, Eastern Mediterranean Health Journal, 18(7), pp. 700-704.
8. M. Alriyami, O.A Omari, L. Al-Daken, et al (2022), “Assessing knowledge of nosocomial infection among Omani student nurses”, British Journal of Nursing, 31(2), pp. 66-70.