KNOWLEDGE AND ATTITUDES OF PRESCHOOL TEACHERS ABOUT AUTISM SPECTRUM DISORDER IN CAN THO, 2020

Nguyễn Minh Phương, Thái Huỳnh Ngọc Trân, Trần Nhã Uyên, Đinh Phú Thọ, Nguyễn Việt Nhựt Minh, Võ Ngọc Trang Đài, Nguyễn Thị Phương Hiền, Trần Thiện Thắng

Main Article Content

Abstract

Background: Autism spectrum disorder (ASD) refers to a group of complex neurodevelopmental disorders  characterized by social impairment, communication difficulties, repetitive and characteristic patterns of behavior that emerge from childhood and persist forever. Early identification and detection of children at risk of autism spectrum disorder for early counseling, follow-up and intervention is an extremely crucial task. Aims: Evaluating the state of knowledge and attitudes of preschool teachers in Ninh Kieu district about autism spectrum disorder. Methods: A cross-sectional study describes 104 preschool teachers working in 43 preschools in Ninh Kieu district, Can Tho city. Results: 49,1% of teachers over 33 years old, 31% had experience with teaching special education. The percentage of teachers with correct knowledge about autistic children is average to good with the lowest rate of correct answers to knowledge is 37% and the highest is 97%. There is a difference in recognition of alarm signs in two groups with and without teaching special education experience (p <0,001). Most participants have positive attitudes. Furthermore, the attitude that autistic children all have intellectual disabilities, the group of teachers <33 years old have more correct attitude (p <0,001). Conclusion: Knowledge of preschool teachers is relatively good and equal in all groups, but the rate of alarm signs is only average. Most of Teachers' attitude about austitic children is positive.

Article Details

References

1. Bùi Thị Hoài Ân (2019), “Nhận thức về rối loạn phổ tự kỷ của giáo viên một số trường chuyên biệt tại thành phố Hồ Chí Minh”, Đại học Sư Phạm thành phố Hồ Chí Minh.
2. Bùi Thị Thu Hà và cộng sự (2019), “Nghiên cứu kiến thức, thái độ và thực hành của cha mẹ, cán bộ y tế và giáo viên mầm non về rối loạn tự kỷ ở trẻ em tại cộng đồng”.
3. Đào Thị Sâm (2013), “Khảo sát thái độ của cha mẹ đối với con có chứng tự kỷ”.
4. Trần Thiện Thắng (2020), “Khảo sát tỷ lệ trẻ từ 18-36 tháng có biểu hiện Rối loạn Phổ tự kỷ tại khoa khám Bệnh viện Nhi Đồng Cần Thơ bằng thang điểm M-Chat”, Tạp chí Đại học Y Dược Cần Thơ.
5. Vũ Văn Thuấn (2013), Thái độ của giáo viên mầm non trên địa bàn thành phố Hà Nội về tự kỷ, Luận văn Thạc sĩ Tâm lý học.
6. Humphrey N, Symes W.(2013), “Inclusive education for pupils with autistic spectrum disorders in secondary mainstream schools: teacher attitudes, experience and knowledge”, International Journal of Inclusive Education.
7. Haimour & Yahia F. Obaidat, “School Teachers’ Knowledge about Autism in Saudi Arabia Abdulhade”.
8. Lian WB, Kristen Clancy Mancilla và cộng sự (2020), “Prevalence of Autism Spectrum Disorder Among Children Aged 8 Years-Autism and Developmental Disabilities Monitoring Network, 11 Sites, United States”, Urveillance Summaries, 69(4), pp. 1–12.
9. Liu Y. và cộng sự (2016), “Knowledge, attitudes, and perceptions of autism spectrum disorder in a stratified sampling of preschool teachers in China”, BMC Psychiatry.