RESULTS OF PROVIDING MEDICAL EXAMINATION AND TREATMENT SERVICES AT LINH XUAN CLINIC, THU DUC CITY HOSPITAL, HO CHI MINH CITY, PERIOD 01/2019 – 6/2022

Thị Hằng Lê1,, Quang Sơn Nguyễn2
1 VNU - School of Medicine and Pharmacy
2 Thu Duc city hospital

Main Article Content

Abstract

Background: Linh Xuan Clinic (Medical Examination Department 3) belongs to Thu Duc City Hospital operating since 2017 and  located in a densely populated area with several  industrial zones. The initial report showed the effectiveness of the implementation of the satellite Clinic model, but it has not fully reflected the provision of medical examination and treatment services. Therefore, this study was conducted to describe the current situation of providing medical examination and treatment services at Linh Xuan Clinic, Thu Duc City Hospital in the period from January 2019 to June 2022, contributing to the planning and development of the clinic. Methodology: Designed a cross-sectional descriptive study, collected secondary data from reports on activities of Linh Xuan Clinic during 2019-2022. Results and conclusions: The number of medical treatment cases is unstable: in 2019 it was 168,835 (463 visits/day); in 2020 it decreased to 148,921 (408 visits/day); in 2021 it dropped sharply by 43% to 96,228 (263 visits/day) /day); and during the first 6 months of 2022, it tended to increase (431 turns/day). Percentage of visits covered by health insurance had increased from 87.5% to 92.4% over the years. Most of the visits were internal medicine, pediatrics and otolaryngology. The other medical specialties were rarely needed, but tended to increase slightly; therefore, Linh Xuan Clinic needs to invest in developing specialized clinics such as: maxillofacial, otolaryngology, eye, dermatology. The number of subclinical visits was 82,555 in 2019, decreased to 76,541 in 2020 (by 7.3% compared to 2019), sharply decreased to 48,052 in 2021 (down to 41.8%), but increased again in the first 6 monthd of 2022 (by 8.6% compared to the first 6 months of 2019). Satisfaction rate gradually increased over the years and the highest was the satisfaction criterion on attitude, technical capability of medical staffs, ranging from 85.6% to 90.5%; and the proportion of patients expected to return reached 90, 6%.

Article Details

References

1. Quốc hội Việt Nam. Luật số 46/2014/QH13: Luật sửa đổi bổ sung một số điều của Luật Bảo hiểm Y tế. Hà Nội 2014.
2. Bệnh viện Quận Thủ Đức. Báo cáo tổng kết hoạt động khám chữa bệnh năm 2019.
3. Bệnh viện Quận Thủ Đức. Đề án thành lập phòng khám đa khoa Linh Xuân (Khoa khám bệnh 3) trực thuộc Bệnh viện Quận Thủ Đức. TP Hồ Chí Minh, 2017.
4. Nguyễn Văn Hiếu. Thực trạng và một số yếu tố ảnh hưởng tới cung cấp dịch vụ khám chữa bệnh tại 02 Phòng khám đa khoa trực thuộc Bệnh viện Quận Thủ Đức, Thành phố Hồ Chí Minh năm 2017-2019. Luận văn Thạc sỹ Quản lý bệnh viện. Trường Đại học Y tế công cộng; 2020.
5. Webb E, Hernández-Quevedo C, Scarpetti G, Edwards N, Reed S, Gandré C, et al. RESTARTING MORE ROUTINE HOSPITAL ACTIVITIES DURING. Eurohealth. 2020;26(2).
6. Nguyễn Ngọc Thảo. Kết quả hoạt động khám chữa bệnh của Phòng khám bác sĩ gia đình tại Bệnh viện Quận 4, Thành phố Hồ Chí Minh và một số yếu tố ảnh hưởng, giai đoạn 2018-2020. Luận văn Chuyên khoa 2. Trường Đại học Y tế Công cộng; 2022.