STRESS OF NURSING STUDENTS STUDYING AND WORKING AT HANOI MEDICAL UNIVERSITY IN 2022
Main Article Content
Abstract
Background: Stress is the body's non-specific biological response to stressors (Hans Selye). In which, students are studying at schools that have been mentioned by many studies in the world and in Vietnam and given many practical examples about the effects of factors affecting students' STRESS. Thereby also helping universities get a clearer picture of their students and come up with strategic training solutions to limit these impacts. Objectives: To describe the stress of working-study nursing students studying at Hanoi Medical University in 2022 using the DASS21 toolkit and describe some related factors. Method: Cross-sectional description based on data collected through questionnaires designed according to the DASS21 toolkit on Google Form. For all nursing students studying while working at Hanoi Medical University, from January 1, 2022 to December 31, 2022, satisfying the selection and exclusion criteria. The study performed Stress measurement according to the DASS21 toolkit to provide the health status of the interviewees. Results: The results show that 13.4% of students have stress. In which, mild stress is 4.3%, moderate is 5.9%, severe is 1.6% and very severe is 1.6%. There was no statistical significance of stress-related factors in this group of students. Conclusions: The percentage of nursing students studying while working in 2022 experiencing stress is quite low compared to other studies on students studying at Hanoi Medical University. And related factors were not found to affect the cases of stress in this study.
Article Details
Keywords
Stress, DASS21, nursing students studying and working, related Stress factors
References
2. Gan GG, Yuen Ling H. Anxiety, depression and quality of life of medical students in Malaysia. Med J Malaysia. 2019 Feb;74(1):57-61. PMID: 30846664.
3. Huyền, Lê Thị Vũ và cộng sự. Stress ở sinh viên hệ bác sĩ y khoa năm thứ nhất trường Đại học Y Hà Nội năm học 2020-2021 và một số yếu tố liên quan. Tạp chí Y học Việt Nam tập 508, tháng 11. Số 1. Năm 2021.
4. Phạm Thị Huyền Trang (2013). Thực trạng stress trong sinh viên trường Đại học Y Hà Nội, năm 2013. Tạp chí Y học thực hành. Số 1. Năm 2013.
5. Hà, Phan Nguyệt và cộng sự. Trầm cảm ở sinh viên Trường Đại học Y Hà Nội năm học 2020-2021 trong bối cảnh dịch Covid-19 và một số yếu tố liên quan. Tạp chí Y học Việt Nam. Tập 515. Số 1. Năm 2022.
6. Nhu, Đặng Đức. Thực trạng và các yếu tố liên quan đến stress của sinh viên năm thứ 3, trường Đại học Công nghệ Đại học Quốc gia Hà Nội năm 2015. Tạp chí Y học Dự phòng. Số 1. Năm 2016.
7. Đào, Triệu Thị. Thực trạng và các yếu tố liên quan đến stress của sinh viên năm thứ 3, trường Đại học Y Hà Nội năm 2016. Hội nghị khoa học - Đại học Y Hà Nội. 2016.