ANALYSIS OF CONSUMER'S BUYING BEHAVIOR OF FUNCTIONAL FOOD IN HO CHI MINH CITY

Nguyễn Thị Thu Sương, Nguyễn Thị Thu Phương, Trần Thoại Khanh, Trương Văn Đạt, Đặng Thị Kiều Nga, Nguyễn Thị Hải Yến

Main Article Content

Abstract

Objectives: Develop a questionnaire to investigate the situation of using FF from the buying behavior model of consumers in Ho Chi Minh City in 2019. Method: This cross-sectional study used qualitative and quantitative methods through consumer interview at pharmacies in Ho Chi Minh City with a diversified FF business in 2019.  Result: The results show that 4 factors affecting consumer’s acceptance of functional foods include: (1) Attitude, (2) Knowledge, (3) Belief in functional foods, (4) Perceived price. “Belief in functional foods” is shown to have the strongest impact on consumers’ acceptance. When consumers believe in the health benefits that supplements can bring, consumers are more likely to accept functional foods. Conclusion: Pay attention to the buying behavior of consumers in the process of developing and promoting their products to consumers as well as raising discussions and recommendations on the management of marketing activities to increase the level of accepting functional foods for consumer health.

Article Details

References

1. Trần Đáng (2014), Số liệu thị trường TPCN 2000 – 2013, Hiệp hội Thực Phẩm Chức Năng.
2. Kotler P. et al. (2012), Marketing management 14th Edition, Pearson Prentice Hall, Upper Saddle River, NJ, pp. 98-118.
3. Nguyễn Thị Thu Hà (2015), Nghiên cứu các yếu tố ảnh hưởng đến ý định mua thực phẩm chức năng của người tiêu dùng tại Đà Nẵng, luận văn thạc sĩ, trường đại học Đà nẵng, thành phố Đà Nẵng.
4. Hoàng Thị Phương Thảo (2016), Mức độ chấp nhận thực phẩm chức năng của người tiêu dùng, tạp chí đại học mở thành phố Hồ Chí Minh.
5. K. A. Bollen (1989), Structural equations with latent variables, Wiley, New York.
6. Tổng điều tra dân số và nhà ở trung ương (2019), Tổng điều tra dân số và nhà ở năm 2019, Tổng Cục Thống kê, http://tongdieutradanso.vn/ tphcm-cong-bo-ket-qua-so-bo-tong- dieu-tra-dan-so-va-nha-o-nam-2019.html, ngày truy cập 23/04-2020.
7. Hair, J.F., Black, W.C., Babin, B.J., & Anderson, R.E. (2010). Multivariate Data Analysis. Seventh Edition. Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey.
8. Menrad, K. (2003) Market and Marketing of Functional Food in Europe. Journal of Food Engineering, 56, 181-188.