ASSESSING OF KNOWLEDGE AND FACTORS RELATED TO CONSUMERS OF HEALTH FOODS IN VINH LONG PROVINCE OVER THE PERIOD OF 2022-2023

Mỹ Phụng Lê1, Phục Hưng Nguyễn2,
1 Vinh Long Department of Health
2 Can Tho University of Medicine - Pharmacy

Main Article Content

Abstract

Background: Along with moderate diets and regular exercises, people apparently consider the use of health supplement foods (HSF) one of the effective methods to protect and improve their health. The benefits of this food are increasingly introduced to the community and this is expected to become measures to support the treatment and prevention of certain diseases. However, consumers' knowledge about HSF is still limited. Using HSF without an insight of their medicinal features still exists or a number of people are reluctant of using HSF to support health care. Objectives: Assessing of knowledge and identifying factors related to consumers of HSF in Vinh Long province over the period of 2022-2023. Materials and methods: a descriptive cross-sectional study was conducted on 385 consumers through direct interviews with HSF buyers. Data were collected and analyzed using Excel 2016 and SPSS 20.0 software. Results: Users of HSF are female with the high rate of 77.4%. The majority of consumers of HSF have degrees or above (75.3%). 93% of people who buy HSF know that HSF is food. The percentage of HSF buyers with a good knowledge score is 48.6%. The total average score of knowledge about HSF of buyers is 5.4/8. Female, who are 30 years of age or younger, have incomes from 3 millions to under 10 millions and have degrees or above university are the most potential consumer groups and have a lot of knowledge about health care products. Conclusion: In Vinh Long, consumer of HSF have good and average knowledge about HSF.

Article Details

References

1. Bộ Y tế (2014), “Thông tư quy định về quản lý thực phẩm chức năng”, Thông tư số: 43/2014/TT-BYT, ban hành ngày 24/11/2014.
2. Đậu Thị Hương Giang và cộng sự (2021), Nhân tố tác động tới ý định mua thực phẩm chức năng ngoại nhập của người tiêu dùng Việt Nam, Kinh tế châu Á – Thái Bình Dương
3. Nguyễn Thanh Thuận (2015), Nhận thức, thái độ và hành vi tiêu dùng thực phẩm bảo vệ sức khỏe của người dân tại thành phố Tây Ninh, Luận văn Thạc sĩ kinh tế, Trường Đại học Kinh tế TP. Hồ Chí Minh.
4. Phạm Đình Luyến, Đỗ Quang Dương (2009), Khảo sát sự hiểu biết về thực phẩm bảo vệ sức khỏe của người bán, người tiêu dùng và định hướng việc quản lý thông tin quảng cáo, Đại học Y Dược TP. Hồ Chí Minh.
5. Phạm Thị Huyền, Hồ Hoài Phương và cộng sự (2021), Niềm tin của người tiêu dùng với thực phẩm chức năng: nghiên cứu tại một số tỉnh miền Bắc, Tạp chí Công Thương.
6. Trần Đáng - Báo cáo số liệu thị trường thực phẩm bảo vệ sức khỏe Việt Nam, Hiệp hội thực phẩm bảo vệ sức khỏe Việt Nam, 2013.
7. Gyselaers, Vicky. (2006), De impact van gezondheidsbeweringen op het consumentengedrag ten aanzien van functionele voeding.