THE STATUS OF COMMUNICATION OF NURSES, TECHNICIANS WITH PATIENTS AT POLICYAL DEPARTMENTS

Thị Hà Trang Lê1, Thành Toàn Võ 1,, Thị Tú Quyên Bùi2, Khánh Linh Võ 3
1 Thong Nhat Hospital
2 HUPH
3 Student at Episcopal School, VA

Main Article Content

Abstract

Objectives: Communication between nurses and technicians in patient service is an indispensable indicator in evaluating hospital quality. The study was carried out to describe the current state of communication between nurses and technicians and patients at the Departments of Hematology, Biochemistry, Diagnostic Imaging, Functional Exploration, and Endoscopy of Thong Nhat Hospital. Method: The study was carried out from December 2021 to October 2022 with a cross-sectional descriptive study design, the researcher observed 138 communication sessions of 46 nurses and technicians in direct contact with patients at the hospital. Paraclinical departments use checklists.  Results: The use of honorifics, appropriate spacing, and instructions to provide information to the patient is rated as the highest. However, according to the standards of the Ministry of Health, the general regulations for health workers regarding the introduction of names and titles are very low (only 5%) and the use of communication sentences with the polite phrase "thank you" by nurses and technicians is rarely used (only 48.5%). There 80.6% of nurses and technicians with satisfactory communication skills.Conclusions: The reality of communication between nurses, technicians and patients is relatively high 80.4%, but the self-introduction of names, saying "thank you" is very low 5%.

Article Details

References

Nguyễn Thị Nhạn. Kỹ năng giao tiếp của điều dưỡng, kỹ thuật viên với người bệnh và một số yếu tố ảnh hưởng tại bốn khoa cận lâm sàng Bệnh viện Chợ Rẫy năm 2017. Luận văn Thạc sỹ Y tế công cộng, Trường Đại học Y tế Công cộng, Hà Nội. 2017.
2. Westbrook JI, Duffield C, Li L, Creswick NJ. How much time do nurses have for patients? A longitudinal study quantifying hospital nurses' patterns of task time distribution and interactions with health professionals. BMC Health Serv Res. 2011;11:319.
3. Đỗ Thị Ngọc. Nâng cao năng lực của điều dưỡng trong công tác giáo dục sức khỏe cho người bệnh điều trị nội trú tại bệnh viện E tháng 6/2012 – 6/2014, . Tiểu luận, Trường Đại học Y tế công cộng, Hà Nội. 2012.
4. Nguyễn Thị Phương Thảo. Thực trạng giao tiếp của điều dưỡng Bệnh viện Hữu Nghị năm 2019 và một số yếu tố liên quan Luận văn Thạc sỹ Y tế công cộng, Trường Đại học Y Hà Nội. 2019.
5. Bộ Y tế. . chính Phủ. 2015.
6. Nguyễn Thị Cẩm Thu. "Thực trạng giao tiếp của điều dưỡng với người bệnh và một số yếu tố liên quan tại bốn khoa lâm sàng Bệnh viện đa khoa Vĩnh Long năm 2014. Luận văn Thạc sỹ Y tế công cộng, Trường Đại học Y tế Công cộng, Hà Nội. 2014
7. Nguyễn Quang. Thực hành giao tiếp của điều dưỡng và một số yếu tố liên quan tại bệnh viện đa khoa khu vực Ninh Hòa. Luận văn Thạc sỹ Quản lý bệnh viện, Trường đại học y tế công cộng Hà Nội. 2014.
8. Trần Thị Phương Lan. Đánh giá thực trạng giao tiếp của điều dưỡng với người bệnh và người nhà người bệnh tại bệnh viện 354. Tạp chí Điều dưỡng Việt Nam (2-2012). 2012.