THE EFFECTIVENESS OF INTERVENTIONS TO IMPROVE THE SATISFACTION OF OUTPATIENTS WITH MEDICAL EXAMINATION AND TREATMENT COVERED BY HEALTH INSURANCE AT THE DEPARTMENT OF MEDICAL EXAMINATION, MEDICAL CENTER OF DI AN CITY, BINH DUONG PROVINCE

Tấn Thứ Từ1,, Văn Dũng Đào2, Văn Hưởng Trần2, Thị Kim Anh Võ 2, Hữu Chí Từ3, Thị Thanh Hoa Nguyễn4, Phương Nam Trần5
1 Department of Health of Binh Duong province
2 Thang Long University;
3 Saigon An Tay General Hospita
4 Dai Minh Phuoc General Clinic
5 Nam Anh General Hospital

Main Article Content

Abstract

The study aimed to evaluate the effectiveness of the intervention to improve the satisfaction of outpatients with health insurance coverage. A controlled community intervention study was conducted on 400 outpatients before and after the intervention in each group from October 2018 to September 2022 at the Department of Medical Examination of Di An City Medical Center (intervention group), Medical Examination Department of Ben Cat Town Medical Center (control group). The results showed that the percentage of patients satisfied with the Department of Examination facilities  increased from 74.2% to 91.3%, satisfied with the Department of Examination reputation increased from 47.2% to 88.7%, satisfied with the capacity of medical staff increased from 45.7% to 89.3%, satisfied with confidence level of the patients to the Department of Examination  increased from 47.8% to 89.5%, satisfied with empathy of medical staff increased from 49.2% to 88.3%, satisfied with the the Department of Examination’s fulfillment increased from 66.5% to 91.7%, in the intervention group at the time after the intervention was higher than before the intervention (p< 0.05). The intervention model is effective in improving the satisfaction of outpatients with health insurance coverage.

Article Details

References

. Bộ Y tế (2016), Bộ tiêu chí chất lượng Việt Nam. Hà Nội, tr. 2-9.
2. Võ Tứ Cường, Lưu Quốc Toản, Đặng Văn Giang, Trần Quốc Thắng, Phạm Ngọc Châu (2021), "Sự hài lòng của bệnh nhân ngoại trú tại Khoa Khám bệnh, Bệnh viện Đa khoa Tiểu Cần, Trà Vinh năm 2020". Tạp chí Y học cộng đồng, Tập 62, Số 1, tr.68-74.
3. Cao Lập Đức, Tô Gia Kiên (2019), "Đánh giá sự hài lòng của người bệnh khám ngoại trú tại trung tâm y tế thành phố Tây Ninh năm 2018". Tạp chí Y Học Thành phố Hồ Chí Minh, Tập 23, Số 2, tr.44-50.
4. Nguyễn Thị Hồng Hoa, Phạm Huy Tuấn Kiệt (2022), "Sự hài lòng của người bệnh điều trị ngoại trú tại Khoa Khám bệnh, Bệnh viện Bưu Điện Cơ sở 1 năm 2020 và một số yếu tố liên quan". Tạp chí Y học Việt Nam, Tập 512, Số 2, tr.150-154.
5. Sở y tế thành phố Hồ Chí Minh, Hội đồng Quản lý chất lượng khám chữa bệnh (2019), "Tiêu chí chất lượng áp dụng cho phòng khám đa khoa trên địa bàn thành phố Hồ Chí Minh (Phiên bản 3.0)".
6. Từ Tấn Thứ, Đào Văn Dũng, Trần Văn Hưởng, Võ Thị Kim Anh, Nguyễn Hồng Chương Từ Hữu Chí Nguyễn Thị Thanh Hoa Phạm Phương Lan Phạm Thị Minh Phương (2019) "Sự hài lòng của người bệnh về chất lượng khám, chữa bệnh ngoại trú tại các Khoa Khám bệnh Trung tâm Y tế tuyến huyện, tỉnh Bình Dương năm 2017". Tạp chí Y học dự phòng, Tập 29, Số 13, tr.103-111.
7. Võ Chí Thương, Lương Khánh Duy, Trương Phi Hùng (2019), "Sự hài lòng của người bệnh về chất lượng dịch vụ khám chữa bệnh ngoại trú tại bệnh viện nội và ngoại thành phố Hồ Chí Minh, năm 2018". Tạp chí Y Học Thành phố Hồ Chí Minh, Tập 23, Số 2, tr.193-199.
8. Vũ Duy Tùng, Dương Phúc Lam (2023), "Nghiên cứu tình hình hài lòng người bệnh ngoại trú về chất lượng dịch vụ khám chữa bệnh và đánh giá kết quả can thiệp tại bệnh viện Bà Rịa năm 2021 - 2022". Tạp chí Y Dược học Cần Thơ, Số 57, tr.50-56.