RESEARCH ON THE CURRENT SITUATION AND SOME FACTORS AFFECTING PATIENT SATISFACTION ABOUT MEDICAL EXAMINATION AND TREATMENT AT CA MAU GENERAL HOSPITAL AND EVALUATE THE EFFECTIVENESS OF SOME INTERVENTION SOLUTIONS IN 2022 – 2023
Main Article Content
Abstract
Background: This study was carried out to describe the current status of satisfaction of inpatients on medical examination and treatment and to evaluate the effectiveness of some interventions that contribute to improving patient satisfaction at the hospital. Ca Mau General Hospital. Objectives: 1. Describe the current situation and analyze a number of factors affecting the patient's satisfaction with medical examination and treatment at Ca Mau General Hospital; 2. Evaluating the effectiveness of some intervention solutions to improve patient satisfaction about medical examination and treatment at Ca Mau General Hospital. Materials and methods: Patients receive medical examination and treatment at Ca Mau General Hospital from October 2022 to June 2023. Cross-sectional descriptive study and intervention comparing before and after without control group and not in the same patient. Results: The rate of satisfaction in terms of accessibility before and after the intervention was 84.6% and 93.2%, respectively; aspects of information transparency and medical examination and treatment procedures before and after the intervention were 88.8% and 92.6%, respectively; aspects of facilities and facilities to serve patients before and after the intervention were 83.6% and 90.8%, respectively; aspects of attitude, professional capacity of health workers before and after intervention are 82.4% and 90.8%, respectively; the outcome aspects of service delivery before and after the intervention were 86.4% and 92.6%, respectively. There is a relationship between patient satisfaction and education level, place of residence. Conclusion: The satisfaction rate at Ca Mau General Hospital is 85.16%. After the intervention, the satisfaction rate of all aspects increased markedly.
Article Details
Keywords
satisfaction, related factors.
References
2. Bộ Y tế. Quyết định Ban hành các mẫu phiếu và hướng dẫn khảo sát hài lòng người bệnh và nhân viên y tế. 2019. https://thuvienphapluat.vn/van-ban/The-thao-Y-te/Quyet-dinh-3869-QD-BYT-2019-mau-phieu-va-huong-dan-khao-sat-hai-long-nguoi-benh-nhan-vien-y-te-425072.aspx.
3. Lâm Kỳ Sanh. Nghiên cứu sự hài lòng của bệnh nhân nội trú về chất lượng dịch vụ khám chữa bệnh và đánh giá kết quả các biện pháp can thiệp tại bệnh viện đa khoa tỉnh Sóc Trăng năm 2000-2021. Đại học Y Dược Cần Thơ. 2021. 91.
4. Lữ Thị Thùy Quyên. Nghiên cứu chất lượng Bệnh viện và các yếu tố liên quan đến sự hài lòng của bệnh nhân tại khoa Sản Nhi Bệnh viện tỉnh Quãng Ngãi năm 2018. Đại học Y dược Huế. 2019. 90.
5. Vũ Duy Tùng. Nghiên cứu tình hình hài lòng của người bệnh ngoại trú về chất lượng dịch vụ khám chữa bệnh và đánh giá kết quả can thiệp tại Bệnh viện Bà Rịa năm 2021-2022. Đại học Y Dược Cần Thơ. 2022. 73.
6. Nguyễn Thị Hồng Nga, Phạm Thị Tâm, Lại Văn Nông. Đánh giá sự hài lòng về chất lượng phục vụ người bệnh tại Bệnh viện Trường Đại học Y Dược Cần Thơ năm 2018-2019. Tạp chí Y dược Cần Thơ. 2020. 19, 1-8.
7. Đặng Thùy Trang. Nghiên cứu chất lượng Bệnh viện, sự hài lòng của người bệnh nội trú và kết quả cải thiện sau can thiệp tại Bệnh viện đa khoa tỉnh Cà Mau năm 2019-2020. Đại học Y Dược Cần Thơ. 2021. 75.
8. Nguyễn Kỳ Anh. Một số yếu tố liên quan đến sự hài lòng của người bệnh đến khám chữa bệnh tại khoa khám bệnh, Bệnh viện Xây dựng. Tạp chí Y học Cộng đồng. 2022. 63(2), 89-97.
9. Đặng Văn Đẩu, Nguyễn Đức Thành, Phùng Thanh Hùng, Lê Hòa Khánh. Sự hài lòng của người bệnh nội trú về dịch vụ khám chữa bệnh và một số yếu tố liên quan tại Bệnh viện Hoàn Mỹ Bình Phước năm 2019. Tạp chí Khoa học Nghiên cứu Sức khỏe và Phát triển. 2020. 4(3), 87-93.
10. Phạm Gia Thế. Nghiên cứu sự hài lòng của người bệnh về chất lượng dịch vụ khám chữa bệnh nội trú trước và sau can thiệp tại Bệnh viện Lê Văn Thịnh Thành phố Thủ Đức năm 2021-2022. Đại học Y Dược Cần Thơ. 2022. 79.