KNOWLEDGE AND ATTITUDES OF PRIMARY SCHOOL TEACHERS REGARDING STUDENTS' REFRACTIVE ERRORS IN SELECTED PRIMARY SCHOOLS IN HANOI, 2022

Vân Anh Phạm1,, Thị Thu Thủy Phạm1, Thị Hồng Nhung Lê1, Minh Anh Trần1, Thị Tài Lê2
1 HMU
2 Hanoi University of Business and Technology

Main Article Content

Abstract

A cross-sectional study was conducted on 378 primary school teachers in Hanoi from September 2022 to January 2023. The results showed that the proportion of teachers with good knowledge about refractive errors was 52.1%. Among them, 36.5% had good knowledge about refractive error classification, 13.0% about recognizing refractive errors, 87.8% about blurred vision, and 76.7% about changes in visual distance. The risk factors accounted for 18.8%, inadequate learning conditions for 86.0%, and excessive use of electronic devices for 85.2%. The method of treating refractive errors with glasses was 72%, while contact lenses accounted for 28%. The proportion of teachers with a positive attitude towards refractive errors was 89.4%. Specifically, 94.4% had a positive attitude towards regular eye examinations every six months for primary school students, and 94.4% believed that teachers should help early detection of signs of refractive errors in students. It is necessary to enhance educational communication and improve knowledge and attitudes about refractive errors among primary school teachers to prevent refractive errors in the learning environment.

Article Details

References

1. Đỗ Như Hơn. Công tác phòng chống mù lòa năm 2013-2014 và phương hướng hoạt động năm 2015. Kỷ Yếu Hội Nghị Nhãn Khoa Toàn Quốc. 2014:6-17.
2. Đào Thị Mai Anh, Phạm Thị Kim Thanh, Nguyễn Ngọc Chung. Nhận xét đặc điểm tật khúc xạ ở lứa tuổi tiểu học khám tại Bệnh viện Mắt Trung Ương. Tạp Chí Học Việt Nam. 2014; Số 2 (Tập 416):80-83.
3. Lê Thị Thanh Xuyên, Bùi Thị Thu Hương, Cộng sự. Khảo sát tỷ lệ tật khúc xạ và kiến thức, thái độ, hành vi của học sinh, cha mẹ học sinh và giáo viên về tật khúc xạ tại TP.HCM. Tạp Chí Học TP Hồ Chí Minh. 2009;13(Số 1):13-25.
4. Dandona R, Dandona L. Refractive error blindness. Bull World Health Organ. 2001;79(3):237-243.
5. Vũ Thị Thanh. Nghiên Cứu Đặc Điểm Dịch Tễ Học Tật Khúc Xạ và Đánh Giá Hiệu Quả Một Số Biện Pháp Can Thiệp ở Học Sinh 6-15 Tuổi Tại Thành Phố Hà Nội. Luận văn Tiến sĩ y học. Học viện Quân Y; 2016.
6. Trịnh Quang Trí. Kiến thức, thực hành phòng chống tật khúc xạ học đường ở giáo viên tiểu học tại 5 tỉnh thuộc đồng bằng sông Cửu Long năm 2018. Tạp Chí Y Học Dự Phòng. 2022;(Số 3 phụ bản):178-180.
7. Chu Thị Loan. Nghiên Cứu Kiến Thức, Thái Độ và Thực Hành Của Giáo Viên Tiểu Học về Phòng Chống Bệnh Cận Thị Học Đường Tại Thành Phố Hà Nội Năm 2008. Khóa luận tốt nghiệp Bác sỹ Y Khoa. Trường Đại học Y Hà Nội; 2009.
8. Michel Pascal Tchiakpe, Andrews Nartey, Eugene Osae Appenteng. Perspectives on child eye health among junior high school teachers in Ledzokuku Krowor Municipality, Ghana. Adv Ophthalmol Vis Syst. 2016;5(1):194-198.
9. Sukati VN, Mashige KP, Moodley VR. Knowledge and practices of teachers about child eye healthcare in the public sector in Swaziland. Afr Vis Eye Health. 2021;80(1):13.
10. Alemayehu AM, Belete GT, Adimassu NF. Knowledge, attitude and associated factors among primary school teachers regarding refractive error in school children in Gondar city, Northwest Ethiopia. PLoS ONE. 2018;13(2):e0191199.