NURSES’ KNOWLEDGE AND SKILLS IN PROVIDING HEALTH EDUCATION FOR PATIENTS AT DONG DA GENERAL HOSPITAL 2022
Main Article Content
Abstract
Objectives: This study aimed to assess the level of nurses’ knowledge and skills in providing health education for patients in clinical settings and determine some related factors. Methods and subjects: A descriptive study was conducted on 119 nurses at 11 clinical departments at Dong Da General Hospital from July 2022 to August 2022. Results: The average score for nurses’ knowledge was 8.5±1.1. The majority of nurses had great knowledge about health education and counseling accounting for 82.4%, good level accounted for 8.4%, and only 7.6% at average level and 1.7% at poor level. The average score for nurses’ skills was 5.8±1.8, with 11.8% of nurses having excellent skills and 15.1% of them having good skills when performing health education and counseling, however, 51.3% of nurses had poor skills with a score of less than 6 points. There was no relationship between knowledge level and skill level, nor was there found an association between the knowledge/skills of nurses and demographic characteristics. Conclusion: Nurses has good knowledge in providing health education, however, they lack of skills in performing the health education to their patients.
Article Details
Keywords
health education, nurses, knowledge, skill
References
2. Đàm Khai Hoàn, 2007, Giáo dục và nâng cao sức khỏe. Nhà xuất bản Y học.
3. Nguyễn Văn Hiến, 2007, Giáo dục và nâng cao sức khỏe. Nhà xuất bản Y học, Hà Nội.
4. Châu Thị Hoa và Nguyễn Thị Diệu Trang, 2010, Thực trạng công tác chăm sóc người bệnh ung thư hạ họng - thanh quản tại trung tâm ung bướu bệnh viện Trung ương Huế (từ 1/1/2009 - 30/6/2010), Kỷ yếu đề tài nghiên cứu khoa học Điều dưỡng: Hội nghị khoa học Điều dưỡng toàn quốc lần thứ IV, Hà Nội. p. 183-191.
5. Bùi Thị Bích Ngà, 2011, Thực trạng công tác chăm sóc của Điều dưỡng qua nhận xét của người bệnh điều trị nội trú tại Bệnh viện Y học cổ truyền TW, năm 2011, Luận văn thạc sỹ Quản lý bệnh viện, Trường Đại học Y tế Công cộng Hà Nội
6. Bộ Y tế, 2006, Khoa học hành vi và giáo dục sức khỏe. Nhà xuất bản Y học Hà Nội.
7. Nguyễn Phương Thảo, 2017, Thực trạng và một số yếu tố ảnh hưởng đến hoạt động truyền thông giáo dục sức khỏe cho người bệnh tại các khoa lâm sàng, bệnh viện E năm 2016-2017, Trường Đại học Y tế Công cộng
8. Trần Thị Hằng Nga và cộng sự, 2018, Đánh giá hoạt động giáo dục sức khỏe của điều dưỡng Bệnh viện Đa khoa tỉnh Quảng Trị và một số yếu tố liên quan: Tạp chí khoa học Điều dưỡng. p. 28-34.