EFFECTIVE INTERVENTION TO PREVENT REFRACTIVE ERRORS IN

Quang Trí Trịnh , Văn Tập Nguyễn , Hải Hà Vũ , Xuân Trang Trịnh , Thị Ngọc Lê

Main Article Content

Abstract

Objective: Evaluate the effectiveness of practical intervention to prevent refractive errors in Khmer ethnic primary school students. Methods: Controlled community intervention research design was conducted on 515 Khmer ethnic students at Luong Hoa C primary school, Chau Thanh district, Tra Vinh province (intervention group) and 572 Khmer ethnic students at B Chau Lang primary school, Tri Ton district, An Giang province (control group) from August 2019 to May 2020. Results: In the intervention group, students' poor practices decreased after 1 year of intervention (p < 0.05): Close reading distance (< 30 cm) decreased from 52.6% to 12.4 %, not resting your eyes and looking at natural light while studying decreased from 39.4% to 10.7%, incorrect sitting posture while writing decreased from 86.6% to 32.6%, inactivity in outdoor sports decreased from 27.6% to 10.3%. In the control group, there was almost no difference in students' poor practices after 1 year (p > 0.05). Conclusion: Communication to prevent refractive errors in schools needs to be carried out more frequently, in diverse forms suitable for students of each distinct grade level.

Article Details

References

1. World Health Organization. World report on vision. Geneva; 2019.
2. Bourne R.R.A, Flaxman S.R., Braithwaite T., et al. Magnitude, temporal trends, and projections of the global prevalence of blindness and distance and near vision impairment: a systematic review and meta-analysis. The Lancet Global Health Journal. 2017;5(9):888-97.
3. Bộ Y tế. Thông tin y tế. Hà Nội; 2020.
4. Khalaj M., Amiri M.A., Zeidi I.M., et al. Khalaj. Biotechnology and Health Sciences. 2014;1(2):1-7.
5. Bộ Giáo dục và Đào tạo Bộ Khoa học và Công nghệ Bộ Y tế. Thông tư liên tịch số 26/2011/TTLT-BGDĐT-BKHCN-BYT ngày 16 tháng 06 năm 2011 về hướng dẫn tiêu chuẩn bàn ghế học sinh trường tiểu học, trường trung học cơ sở, trường trung học phổ thông. Hà Nội; 2011.
6. Hồ Đức Hùng. Xác định tỷ lệ cận thị, một số yếu tố liên quan và hiệu quả truyền thông giáo dục sức khỏe ở học sinh trung học cơ sở thị xã Hoàng Mai, tỉnh Nghệ An (2019 - 2020). [Luận án Tiến sĩ Y học: Viện Sốt rét - Ký sinh trùng - Côn trùng Trung ương, Hà Nội; 2021.
7. Trần Đức Nghĩa. Thực trạng cận thị ở học sinh tiểu học thành phố Điện Biên Phủ và hiệu quả một số giải pháp can thiệp. Luận án Tiến sĩ Y học: Viện Vệ sinh Dịch tễ Trung ương; 2019.
8. Hoàng Hữu Khôi. Nghiên cứu tật khúc xạ và mô hình can thiệp ở học sinh trung học cơ sở thành phố Đà Nẵng [Luận án Tiến sĩ Y học]: Đại học Huế; 2017.
9. Nguyễn Hữu Lê. Can thiệp truyền thông nâng cao kiến thức và thực hành của cha mẹ về phòng chống tật khúc xạ cho học sinh tiểu học tại trường tiểu học Hà Huy Tập II, thành phố Vinh, Nghệ An [Luận án Tiến sĩ]: Trường Đại học Y tế Công cộng, Hà Nội; 2020.
10. Jin J.X., Hua W.J., Jiang X., et al. Effect of outdoor activity on myopia onset and progression in school-aged children in Northeast China: the sujiatun eye care study. BioMed Central Ophthalmology. 2015;15 (73):1-11.