THE STATUS OF KNOWLEDGE, ATTITUDE TO TREATMENT FOR TRAUMA BY NURSING STUDENT AT UNIVERSITY OF MEDICINE AND PHARMACY – VNU IN 2022
Main Article Content
Abstract
Objective: Describe the current status of knowledge and attitude to handle sharp thing injuries of nursing students, University of Medicine and Pharmacy-VNU in 2022. Subjects and methods of research: Cross-sectional description on subjects who are 1st to 3rd year nursing students studying at University of Medicine and Pharmacy - Vietnam National University in school year 2022-2023. Results: Percentage of students with knowledge handling injuries caused by sharp objects in clinical practice is 28,7%. Meanwhile, the percentage of students with wrong injury handling knowledge accounted for 71,3%. 65,7% have a good attitude about handling sharp objects in clinical practice while 34,3% have a bad attitude. Conclusion: It seems that the majority of students have incorrect knowledge about handling injuries caused by sharp thing but have a good attitude about adding more knowledge and methods to handle injuries.
Article Details
Keywords
sharp thing, treatment for trauma, nursing student
References
2. Hồ Văn Luyến (2014), "Tỷ lệ sang chấn do vật sắc nhọn và kiến thức, thực hành phòng ngừa xử trí của sinh viên khoa y Trường Cao đẳng Y tế Kiên Giang," Luận văn thạc sĩ Y tế công cộng, khoa Y; Đại học Y Dược thành phố Hồ Chí Minh, Thành phố Hồ Chí Minh.
3. Hội Điều dưỡng Việt Nam (2008), "Báo cáo kết quả khảo sát tiêm an toàn, Hà Nội.".
4. Annette Prüss-Üstün, Elisabetta Rapiti,Yvan JF Hutin (2003), "Sharps injuries: global burden of disease from sharps injuries to health-care workers".
5. Mario Saia, Friedrich Hofmann, Joanna Sharman, Dominique Abiteboul, Magda Campins, Joerg Burkowitz, Yoonhee Choe,Shane Kavanagh (2010), "Needlestick injuries: incidence and cost in the United States, United Kingdom, Germany, France, Italy, and Spain", Biomed Int, 1(2), 41-49.
6. Nguyễn Tấn Tài (2018), "Thực trạng và một số yếu tố liên quan đến dự phòng và xử trí chấn thương do vật sắc nhọn trong thực tập lâm sàng của sinh viên điều dưỡng trường Cao đẳng Y tế Tiền Giang".
7. Nguyễn Thị Mai Thơ, Cảnh Phú Nguyễn (2016), "Thực trạng và một số yếu tố liên quan đến chấn thương do vật sắc nhọn trong thực tập lâm sàng của sinh viên điều dưỡng Trường Đại học Y khoa Vinh, năm 2015".