EFFECTIVENESS OF USING PORTABLE DENTAL EQUIPMENT TO TREAT DENTAL CAVITY FOR ETHNIC MIDDLE SCHOOL STUDENTS IN TUYEN QUANG PROVINCE, YEAR 2017-2019
Main Article Content
Abstract
Objective: Evaluate the effectiveness of using portable dental equipment to treat tooth decay for ethnic minority boarding secondary school students in Tuyen Quang province, 2017-2019. Method: Controlled community intervention study at 6 ethnic boarding secondary schools (3 intervention schools, 3 control schools). Intervention content: applying measures to treat tooth decay and gingivitis using portable dental equipment at school. Evaluate effectiveness after 24 months of intervention. Results: Effective use of portable dental equipment for treatment reduces the rate of baby tooth decay to 23.7% (before intervention, 41.9%), and the intervention effectiveness is 40.3%. The rate of permanent tooth decay after intervention decreased to 28.9% (before intervention, 50.5%), and the effectiveness of intervention was 41.9%. Effectiveness on tooth decay index: after the intervention, the tooth decay index decreased to 0.60 (before the intervention, it was 1.38), and intervention effectiveness was 63.4%. Conclusion: Using portable dental equipment to treat tooth decay at school has contributed to limiting the increase in tooth decay rate among boarding junior high school students of ethnic minorities in Tuyen Quang province.
Article Details
Keywords
Portable dental equipment, ethnic boarding secondary school, Tuyen Quang.
References
2. Trần Tấn Tài (2016), Thực trạng bệnh sâu răng hiệu quả của giải pháp can thiệp cộng đồng của học sinh tại một số trường tiểu học ở Thừa Thiên Huế, Luận án Tiến sỹ Y học, Trường đại học Y dược Huế.
3. Whelton H, Fox C (2015). Advances in the prevention of oral disease; the role of the International Association for Dental Research. In BMC Oral Health. BioMed Central., 15(1): 1-8.
4. Gurav KM, Shetty V, Vinay V, et al. (2022). Effectiveness of Oral Health Educational Methods among School Children Aged 5-16 Years in Improving their Oral Health Status: A Meta-analysis. Int J Clin Pediatr Dent, 15(3): 338-349.
5. Đào Thị Ngọc Lan (2003), Nghiên cứu thực trạng bệnh răng miệng của học sinh tiểu học các dân tộc tỉnh Yên Bái và một số biện pháp can thiệp ở cộng đồng, Luận án tiến sĩ học, Đại học Y Hà Nội.
6. Đào Đức Long (2020), Thực trạng bệnh sâu răng, viêm lợi của học sinh một số trường trung học cơ sở tại tỉnh Gia Lai và hiệu quả biện pháp can thiệp, Luận án Tiến sĩ Y học, Học viện Quân Y.
7. Nguyễn Thị Thanh Hà, Trần Đức Thành, Phạm Thị Mai Thanh (2014). Hiệu quả của chương trình tăng cường sức khỏe răng miệng tại trường học và tác động của một số cải tiến của chương trình đối với học sinh thuộc một trường tiểu học ở Quận 5 Thành phố Hồ Chí Minh - Việt Nam. Tạp chí Y học TP. Hồ Chí Minh Tập 18(Phụ bản số 2): 25-29.