STATUS OF RESOURCES TO MEET THE QUALITY OF MEDICAL EXAMINATION AND TREATMENT WITH HEALTH INSURANCE BEFORE AND AFTER INTERVENTION AT THE MEDICAL EXAMINATION DEPARTMENT OF THE DISTRICT MEDICAL CENTER, BINH DUONG PROVINCE

Tấn Thứ Từ1,, Hồng Chương Nguyễn1, Văn Dũng Đào2, Văn Hưởng Trần2, Thị Kim Anh Võ 2, Hữu Chí Từ3, Thị Thanh Hoa Nguyễn4, Thị Quỳnh Như Trần5, Minh Đăng Nguyễn5, Thuý Quỳnh Nguyễn6
1 Department of Health of Binh Duong province
2 Thang Long University
3 Saigon An Tay General Hospital, Ben Cat, Binh Duong
4 Dai Minh Phuoc General Clinic, Ben Cat, Binh Duong
5 Nam Anh General Hospital - Di An, Binh Duong
6 Central Institute of Hygiene and Epidemiology

Main Article Content

Abstract

Objective: Describe the current situation of resources to meet the quality of medical examination and treatment with health insurance according to 23 quality criteria before and after intervention at the Department of Medical Examination. Methods: A cross-sectional study was conducted at 9 medical examination departments of 9 medical centers in Binh Duong province from October 2018 to December 2018, and an intervention study was conducted at the medical examination department, medical center Di An city, Binh Duong province from April 2019 to September 2022. Results: The status of resources to meet the quality of medical examination and treatment with health insurance according to 20 quality criteria at 9 Medical Examination Departments: The rate of criteria reaching level 2 was 15.5%, the rate of criteria reaching level 3 was 48.8%, the rate of criteria reaching level 4 was 29.0%, and the rate of criteria reaching level 5 was 6.8%. Results of intervention to improve the quality of medical examination and treatment with health insurance according to 23 quality criteria at the Department of Examination, Di An City Medical Center: Before intervention: 3 criteria reached level 2 (13 .04%); 11 criteria reached level 3 (47.83%); 7 criteria reached level 4 with a rate of 30.43%; 2 criteria reached level 5 with a rate of 8.70%. Results after intervention did not have criteria at level 2; Criteria to reach level 3 decreased from 47.83% to 17.39%; Criteria to reach level 4 increased


from 30.43% to 47.83%; Criteria to reach level 5 increased from 8.7% to 34.78%. Conclusion: The intervention model is effective in improving the quality of medical examination and treatment with health insurance according to 23 quality criteria at the Department of Medical Examination.

Article Details

References

1. Bộ Y Tế (2015), Quyết định 2151/QĐ-BYT ngày 04/6/2015 về việc phê duyệt kế hoạch triển khai thực hiện "Đổi nới phong cách, thái độ phục vụ của cán bộ y tế hướng tới sự hài lòng của người bệnh", Hà Nội.
2. Bộ Y tế (2018), Chỉ thị số 847/CT-BYT ngày 21/8/2018 về các giải pháp để bảo đảm và nâng cao chất lượng dịch vụ khi thực hiện điều chỉnh giá dịch vụ khám bệnh, chữa bệnh, Hà Nội.
3. Trương Văn Đạt, Hứa Thị Hồng Ân, Lê Đặng Tú Nguyên, Nguyễn Thị Hải Yến (2021), "Ứng dụng Lean Six Sigma cho quy trình khám chữa bệnh ngoại trú có bảo hiểm y tế tại một số bệnh viện thành phố Hồ Chí Minh". Tạp chí Khoa học Nghiên cứu Sức khỏe và Phát triển, Tập 5, Số 1, tr.84-94.
4. Nguyễn Vĩnh Khang, Nguyễn Hoài Nam, Nguyễn Văn Lâm (2023), "Mức độ đáp ứng bộ tiêu chuẩn thiết yếu áp dụng cho Phòng khám Đa khoa của Sở Y tế thành phố Hồ Chí Minh ở các Phòng khám Đa khoa tư nhân tại thành phố Hồ Chí Minh". Tạp chí Y học Việt Nam, Tập 524, Số 1, tr.378-383.
5. Phạm Chí Linh, Nguyễn Hồng Hà, Nguyễn Thị Hồng Trân (2023), "Nghiên cứu thực trạng và một số yếu tố ảnh hưởng sự hài lòng của người bệnh về khám bệnh, chữa bệnh tại Bệnh viện Đa khoa Cà Mau và đánh giá hiệu quả một số giải pháp can thiệp năm 2022 - 2023". Tạp chí Y học Việt Nam, Tập 530, Số 1B, tr.168-172.
6. Nguyễn Văn Nguyên, Lã Ngọc Quang, Nguyễn Văn Tập, Nguyễn Quỳnh Trúc, Lại Văn Nông, Nguyễn Thị Hồng Nga (2023), "So sánh tỷ lệ trải nghiệm người bệnh nội trú trước và sau khi áp dụng can thiệp 5s tại Bệnh viện Trường Đại học Y dược Cần Thơ, năm 2021". Tạp chí Y học Việt Nam, Tập 527, Số 1B, tr.244-249.
7. Sở Y tế thành phố Hồ Chí Minh (2018), Tiêu chí chất lượng áp dụng cho Phòng khám Đa khoa trên địa bàn Thành phố Hồ Chí Minh (Phiên bản 2.0.2), Thành phố Hồ Chí Minh
8. Sở y tế thành phố Hồ Chí Minh, Hội đồng Quản lý chất lượng khám chữa bệnh (2019), "Tiêu chí chất lượng áp dụng cho phòng khám đa khoa trên địa bàn thành phố Hồ Chí Minh (Phiên bản 3.0)".
9. Trần Minh Thái (2022), Đánh giá kết quả thí điểm mô hình Phòng khám Đa khoa Vệ tinh của Bệnh viện Quận Thủ Đức tại phường Bình Chiểu Tp. Hồ Chí Minh giai đoạn 2016 - 2019, Luận án Tiến sĩ Quản lý Bệnh viện, Trường Đại học Y tế Công cộng.