SURVEY OF SURGICAL PATIENTS' SATISFACTION ABOUT NURSING CARE IN SURGICAL DEPARTMENTS AND CENTRAL TROPICAL HOSPITALS IN 2023

Thủy Nguyên Vũ , Quốc Kham Trần , Thị Hồng Duyên Nguyễn, Thế Duyệt Đặng

Main Article Content

Abstract

Background: Patient satisfaction is one of the most important factors to determine service quality. The Department of Surgery of the National Hospital of Tropical Diseases Kim Chung campus is a new department established in 2018. Nursing in the department has been very focused, but most of the nursing staff lacks experience in caring for surgical patients because they are mainly transferred from infectious medicine care. The implementation of research is necessary to collect more evidence to determine patient satisfaction rates here, thereby developing solutions to improve patient satisfaction. Objectives: To describe the satisfaction of surgical patients with nursing care at the Department of Surgery, Central Hospital of Tropical Diseases, 2023. Subjects and methods: A cross-sectional descriptive study assessed the satisfaction of 175 patients. Results: The overall patient satisfaction rate was 74,29%. The satisfaction rate in each aspect: Administrative procedures and regulations of the faculty is 70,86%; reception 75,43%; attitude and communication of nurses is 82,29%; pre- and post-operative care was 79,43%; the lowest satisfaction rate is the ability to promptly respond to the needs of patients 69,14%; The highest satisfaction rate was emotional care activities accounting for 94,29%. Conclusion: The satisfaction level of the patients is quite good, it is necessary to implement some solutions to improve the service quality of the treatment department as required in the coming time

Article Details

References

1. World Health Organisation. Delivering quality health services: A global imperative for universal health coverage. 2020.
2. Marc N. Elliott, William G. Lehrman, Megan K. Beckett, et al. Gender differences in patients' perceptions of inpatient care. Health Serv Res. 2012;47(4):1482-501.
3. A. Parasuraman, Valarie A Zeithaml, Leonard L Berry. A conceptual model of service quality and its implications for future research. Journal of marketing. 1985;49(4):41-50.
4. Tạ Đức Chung và Trần Quốc Kham (2019), "Đánh giá sự hài lòng của người bệnh về dịch vụ chăm sóc sau phẫu thuật tại Bệnh viện Trung ương Quân đội 108, năm 2019", Tạp chí Y dược lâm sàng 108. 14(7), tr. 67-74.
5. Lê Thị Ngọc Hương (2018), “Đánh giá sự hài lòng của thai phụ đến khám tại bệnh viện Phụ sản Trung ương năm 2018”, Luận văn Thạc sĩ, Đại học Y Hà Nội, 2018.
6. Hoàng Thị Bích Chà, Nguyễn Thị Giang (2018), “Khảo sát sự hài lòng của người bệnh và thân nhân đến khám và điều trị nội trú tại bệnh viện đa khoa huyện Mỹ Lộc, tỉnh Nam Định”, Tạp chí Khoa học Điều dưỡng. 1(3), tr. 59-64.
7. Đào Duy Quân, Nguyễn Việt Thắng và cộng sự (2022), “Sự hài lòng của người bệnh với dịch vụ y tế tại khoa theo yêu cầu, bệnh viện Phụ sản Trung ương năm 2021”, Tạp chí Y học Việt Nam. 512(1), tr. 155-159.
8. Lưu Quốc Hùng, Tạ Văn Trầm (2018), “Khảo sát sự hài lòng của bệnh nhân và thân nhân đới với sự phục vụ của điều dưỡng tại khoa Nội tim mạch, bệnh viện đa khoa Trung tâm Tiền Giang năm 2017”, Tạp chí Nghiên cứu Y học. 22(6), tr. 109-114.
9. Phạm Thị Trâm, “Khảo sát thực trạng thực hiện quy định về chế độ giao tiếp của điều dưỡng với người bệnh điều trị tại khoa Nội bệnh viện Trường đại học Y dược Huế”, Luận văn tốt nghiệp, Đại học Y dược – Đại học Huế, 2016.