KNOWLEDGE ABOUT THE AIDET COMMUNICATION MODEL OF NURSES AT VINMEC TIMES CITY HOSPITAL IN 2023 AND SOME RELATED FACTORS
Main Article Content
Abstract
Objective: To evaluate the knowledge of the nurse-client communication model (AIDET) of nurses at Vinmec Times City hospital in 2023 and identify some related factors. Subjects and methods: A cross-sectional descriptive study was conducted from March 2023 to September 2023 with 360 nurses. Results: The rate of nurses with good knowledge of the AIDET model is 90%. Of which, the rate of nurses with good knowledge of content T (Thank you) is highest at 100% and content E (Explanation) has the lowest rate of good knowledge at 85.0%. Some related factors include: nurses under 21 years old have good knowledge of the AIDET model 5.6 times lower than nurses in the 22-35 year old group (OR=0.18; 95% CI: 0 .05 – .59); Groups with college education have good knowledge of the AIDET model 5.3 times lower than groups with university degrees (OR=0.19; 95% CI: 0.09 - 0.46); Groups with postgraduate education have good knowledge of the AIDET model 3.3 times lower than groups with university degrees (OR=0.3; 95% CI: 0.09 - 0.91). Conclusion: This result is the basis for providing appropriate solutions to better implement the model, thereby improving customer satisfaction and the working style of medical staff in general and nurses in particular.
Article Details
Keywords
Knowledge, nursing, AIDET model, Vinmec Times City hospital.
References
2. AIDET [Tool]. 2014; Available from: https://www.studergroup.com/aidet.
3. Vũ Thị Thơ (2022), Thực trạng áp dụng mô hình AIDET của điều dưỡng hộ sinh tại bệnh viện đa khoa quốc tế Vinmec Times City năm 2022, Báo cáo chuyên đề tốt nghiệp, Trường đại học điều dưỡng Nam Định.
4. Nguyễn Thị Minh Hà (2023), "Đánh giá hiệu quả giao tiếp của điều dưỡng sau khi áp dụng mô hình AIDET tại bệnh viện đa khoa tỉnh Ninh Bình", Tạp chí Y học Việt Nam; 527(Tháng 6 - số 1): 319-322.
5. Vinall-Collier, K., A. Madill, J. Firth (2016), "A multi-centre study of interactional style in nurse specialist- and physician-led Rheumatology clinics in the UK", Int J Nurs Stud; 59: 41-50.
6. Lưu Quốc Hùng (2017), Khảo sát sự hài lòng của bệnh nhân và thân nhân đối với sự phục vụ của điều dưỡng tại khoa nội tim mạch bệnh viện đa khoa trung tâm Tiền Giang, Luận văn thạc sĩ điều dưỡng, Trường đại học y khoa Phạm Ngọc Thạch.
7. Huỳnh Thúc Thí, Phan Thị Ái Thu (2014), "Đánh giá sự hài lòng của người bệnh về kỹ năng giao tiếp của nhân viên y tế khi đến khám tại phòng khám bệnh viện mắt Sài gòn năm 2014", Tạp chí Y học TP. Hồ Chí Minh; tập 20(phụ bản số 1- 2016): 32-41.
8. Võ Thị Thủy (2017), "Hiệu quả của chương trình tập huấn giao tiếp của điều dưỡng với mô hình AIDET tại khoa ngoại Bệnh viện Chợ Rẫy", Hội Hồi sức cấp cứu và chống độc Việt Nam(3-55)