CURRENT STATUS OF DEPRESSION AMONG FIFTH-YEAR STUDENTS OF VIET NAM UNIVERSITY OF TRADITIONAL MEDICINE FOR THE SCHOOL YEAR 2021-2022.

Thị Thơ Vũ, Thúy Mai Mai

Main Article Content

Abstract

The study was conducted to describe the current state of depression and explore some factors related to depression in 5th year students majoring in traditional medicine. Research results according to Beck's scale - II showed that 152 out of 402 students (37.8%) showed signs of depression at different levels (BDI > 14 points. Reasons for choosing the major, Enjoyment of learning, satisfaction with learning methods, satisfaction with learning results and satisfaction with final grades are related to the rate of depression with p < 0.001. Feelings about finances, Part-time work, level of anxiety about work, level of exercise, level of participation in social activities, living conditions and marital status of parents are related to the rate of depression with p < 0.05

Article Details

References

1. Nguyễn Hoàng Việt Đức (2015), Dấu hiệu trầm cảm và một số yếu tố liên quan ở khối sinh viên đa khoa Trường đại học Y Dược Hải phòng, Luận văn tốt nghiệp, Đại học Y Dược hải phòng.
2. Phan Nguyệt Hà (2022), “Trầm cảm ở sinh viên trường đại học Y hà nội năm học 2020-2021 trong bối cảnh đại dịch covid-19 và một số yếu tố liên quan”, Tại chí Y học Việt Nam, 515(1), Tr.10-14.
3. Lê Thị Vũ Huyền, Trầm cảm theo thang Dass 21 ở sinh viên hệ bác sỹ y khoa năm thứ nhẩt trường Đại học Y Hà Nội năm học 2020-2021 và một số yếu tố liên quan - Tạp chí Y học Việt Nam 509, số 02, 2021
4. Nguyễn Đức Lương (2021), Thực trạng rối loạn trầm cảm ở sinh viên y đa khoa năm thứ 5 và 6 tại Đại học Y Dược năm học 2020 -2021, Khóa luận tốt nghiệp Y đa khoa, Đại học quốc gia Hà nội.
5. Trần Thái Phúc (2020), “Thực trạng và một số yếu tố liên quan đến căng thẳng cảm xúc của nữ sinh viên điều dưỡng chính quy tại trường đại học Y Dược Thái bình năm 2020.”, Khoa học điều dưỡng, 03(05).
6. Tổ chức y tế thế giới (1992), Phân loại bệnh quốc tế lần thứ 10 về các rối loạn tâm thần và hành vi, mô tả lâm sàng nguyên tắc chỉ đạo và chuẩn đoán, Nhà xuất bản Y học, Hà Nội.
7. Alvi T., Assad F., Ramzan M., Khan F.A. (2010), “Depression, anxiety and their associated Factors among medical students”, Journal of the College of Physicians and Surgeons Pakistan, 20(2), pp. 122-126.
8. Ayat R.Abdallah and Hala M.Gabr (2014), “Depression, anxiety and stress among first year medical students in an Egyptian public university”, International Research Journal of Medicine and Medical Sciences, 2(1), pp.11-19.
9. Halperin, Scott J., Matthew N. Henderson, Sofia Prenner, Prevalence of Anxiety and Depression Among Medical Students During the Covid-19 Pandemic: A Cross-Sectional Study –Journal of Medical Education and Curricular Development, 2020
10. Tran Quynh Anh, Michael P.D., Luu Ngoc Hoat (2014), “Well-being, depression and suicidal ideation among medical students throughout Viet Nam”, Vietnam Journal of Medicine and Pharmacy, 6(3), pp. 23-30.