STUDYING THE SITUATION OF PATIENTS WHO SUFFERED IN TRAFFIC ACCIDENTS RECEIVED EMERGENCY AND TREATMENT AT XUAN LOC DISTRICT MEDICAL CENTER, DONG NAI PROVINCE FROM JANUARY 1, 2018 TO OCTOBER 31, 2018
Main Article Content
Abstract
Research objective: Describe the epidemiological characteristics of traffic accident cases treated and treated at Xuan Loc District Medical Center, Dong Nai province; Learn some factors affecting the transportation of traffic accident patients to emergency care at Xuan Loc District Medical Center. Methods: Cross-sectional study describing all patients with traffic accidents in Xuan Loc district who were rescued and treated at Xuan Loc District Medical Center from January 1, 2018 to October 31, 2018. 2018. Results: The age group with traffic accidents was mainly from 16 - 45 years old (53.9%); men (60.8 %); people with high school education (77.3%), farmers (44.3%), and non-poor patients (88.1%). The majority of patients were vehicle drivers (61.5% male, 38.5% female). The majority of patients were taken to the hospital by motorbike or moped (87). .0%). There is a statistically significant difference in the morbidity of patients with different occupational groups depending on the time of the week of traffic accident. There is a statistically significant difference in the situation of patients whose occupation is a civil servant and the time of day of the accident. There is a statistically significant difference in the situation of patients in traffic accidents by age group, wearing helmets, and drinking alcohol. There is a statistically significant difference in the terrain where the accident occurred (hidden road, bad road, dark road) and the weather where the accident occurred. There is a statistically significant difference in the means of transporting the patient (motorcycle, moped) and the level of injury. There is a statistically significant difference in the area where the accident occurred and the vehicle transporting the patient to the Medical Center (motorcycle). There is a statistically significant difference in the area where the accident occurred and the first aid work at the scene. There was a statistically significant difference in ambulance calls and patient transport time to hospital. Conclusion: There is a relationship between a number of factors affecting the transport of traffic accident patients to emergency care at Xuan Loc District Medical Center (p<0.05).
Article Details
Keywords
Patients with traffic accidents, emergency care and treatment.
References
2. Đào Đình Bình (2006), “Chỉ thị số 22-CT/TW của ban bí thư trung ương đảng - quyết tâm chính trị chặn đứng và đẩy lùi tai nạn giao thông”, Bản tin kinh tế, (109), tr.5.
3. Nguyễn Trọng Châu, Lê Thành Tài (2008), “Nghiên cứu tình hình tai nạn giao thông sau khi thực hiện NQ 32/2007.CP tại bệnh viện đa khoa Đồng Nai năm 2008”, Tạp chí Y học thực hành số (682 + 683), tr.75.
4. Nguyễn Đức Chính và cộng sự (2007), “Tình hình tai nạn thương tích trẻ em qua giám sát tai nạn thương tích tại bệnh viện Việt Đức năm 2006”, Y học thực hành số (568), tr.805.
5. Nguyễn Thành Công, Đặng Việt Hùng (2005), “Tai nạn thương tích liên quan đến xe máy tại Việt Nam”, Y học thực hành, số (4), Tr.12-13.
6. Nguyễn Đồng (2005), “Nghiên cứu tình hình nạn bệnh nhân tử vong do tai nạn giao thông vào cấp cứu và điều trị tại bệnh viện đa khoa tỉnh Bình Định trong 5 năm từ năm 2000-2004”, Luận án chuyên khoa cấp II, Đại học Y dược Huế, tr.71.
7. Đồng Ngọc Đức, Nguyễn Quốc Triệu, Trần Danh Lợi (2009), “Xác định một số yếu tố nguy cơ liên quan đến tai nạn giao thông ở người điều khiển xe cơ giới”, Tạp chí Y Học thực hành, số (664+665(2)), tr.11-17.
8. Dương Ngọc Hùng (2007), Nghiên cứu tình hình bệnh nhân tai nạn giao thông vào cấp cứu, điều trị tại bệnh viện huyên Tuy Phước tỉnh Bình Định trong 3 năm 2004-2006, Luận án chuyên khoa cấp II, Trường Đại học Y Dược Huế, tr.79.