THE EFFECT OF VISUAL COMMUNICATION ON KNOWLEDGE, ATTITUDE AND PRACTICE OF ORAL HYGIENE OF 6TH GRADERS FROM CO BI SECONDARY SCHOOL, GIA LAM, HA NOI 2020

Hoàng Hồng Xiêm1, Trần Thị Mỹ Hạnh1,, Nguyễn Thị Châu1, Đào Thị Hằng Nga1, Đàm Văn Việt2
1 Hanoi Medical University
2 Hanoi Central Odonto-Stomatology Hospital

Main Article Content

Abstract

Objective: evaluate the result of visual communication on knowledge, attitude and practice of oral hygiene of 6th graders from Co Bi secondary school, Gia Lam, Ha Noi. Subjects: 6th graders from Co Bi, Gia Lam, Ha Noi. Method: uncontrolled community intervention trials, comparision of the effect before and after. Results: the average knowledge, attitude and practice point increased from 7,01 to 9,38, 6,99 to 8.,88 and 5.,00 to 7,53, respectively. The number of students with excellent knowledge about oral hygiene practice reached up to 93,02% (before study was 27,91% only). The number of students with excellent attitude toward oral hygiene increased from 22,48% to 52,71%. The number of students practicing excellent oral hygiene was also raised, from 3,10% to 42,86. Conclusion: visual communication is effective in raising knowledge, attitude and practice toward oral hygiene among students.

Article Details

References

1. Trịnh Đình Hải. Báo cáo tóm tắt kết quả điều tra chương trình chăm sóc sức khỏe răng miệng ở học sinh tiểu học tại Việt Nam năm 2011. Hội nghị Châu Á-Thái Bình Dương lần thứ 6 về sức khỏe răng miệng cho học sinh các trường phổ thông năm 2011 tại Việt Nam;96.
2. Trần Văn Trường và CS (2001), Điều tra sức khỏe răng miệng toàn quốc, Nhà xuất bản Y học, Hà Nội.
3. Nguyễn Thị Lan Anh, Trần Huy Hoàng. Hình ảnh và vai trò của hình ảnh trong dạy học. Tạp chí thiết bị giáo dục. 2011;(71):8-9.
4. Bùi Thị Thu Hiền, Lê Long Nghĩa, Đinh Xuân Thành. Kiến thức, thái độ, thực hành chăm sóc răng miệng của học sinh tại Trường Trung học cơ sở Bồng Sơn, huyện Hoài Nhơn, tỉnh Bình Định năm 2019. Tạp chí y dược lâm sàng 108. 2020;(7):15.
5. Đào Thị Dung. Đánh giá hiệu quả can thiệp chương trình Nha học đường tại một số trường tiểu học quận Đống Đa-Hà Nội. Luận án Tiến sĩ Y học, Trường Đại học Y Hà Nội. Published online 2007:45-53, 63,77.
6. Tạ Quốc Đại, Trịnh Đình Hải, Đào Thị Dung, Nguyễn Thị Thùy Dương,. Hiệu quả kiểm soát mảng bám răng trong dự phòng sâu răng, viêm lợi của học sinh 12 tuổi tại huyện Quốc Oai, Gia Lâm, Hà Nội năm 2010-2011. Tạp chí y học thực hành, 798. 2011;12/2011:18-22.
7. Angelopoulou MV, Oulis CJ, Kavvadia K. School-based oral health-education program using experiential learning or traditional lecturing in adolescents: a clinical trial. Int Dent J. 2014;64(5):278-284. doi:10.1111/idj.12123.
8. Blake H, Dawett B, Leighton P, Rose-Brady L, Deery C. School-Based Educational Intervention to Improve Children’s Oral Health-Related Knowledge. Health Promot Pract. 2015;16(4):571-582. doi:10.1177/1524839914560568
9. Al Bardaweel S, Dashash M. E-learning or educational leaflet: does it make a difference in oral health promotion? A clustered randomized trial. BMC Oral Health. 2018;18(1):81. doi:10.1186/s12903-018-0540-4
10. Nguyễn Anh Sơn. Thực trạng và một số yếu tố liên quan đến bệnh sâu răng, viêm lợi, hiệu quả can thiệp ở học sinh lớp 6 một số trường trung học cơ sở huyện Bình Xuyên, tỉnh Vĩnh Phúc. Luận ánTiến sĩ Y tế công cộng, Viện vệ sinh dịch tễ Trung Ương. Published online 2019:51-56. 81-85.