EVALUATE PATIENT SATISFACTION WITH OUTPATIENT PHARMACY SERVICES AT 108 MILITARY HOSPITAL IN 2021

Hoàng Anh Tuấn1,, Trịnh Thị Như Ngọc1, Nguyễn Đức Trung1, Đỗ Xuân Thắng2, Nguyễn Việt Hùng2
1 108 Military Central Hospital
2 Hanoi University of Pharmacy

Main Article Content

Abstract

Patient satisfaction with outpatient pharmacy services is one of the factors to evaluate the quality of pharmacy services at 108 Military Central Hospital. A cross-sectional surveillance study was conducted on 306 outpatient patients at the hospital to assess their satisfaction. The questionnaire used in the research includes 5 factors with 21 observation variables ensuring reliability with Cronbach's Alpha coefficient > 0.7. The results of the Exploration Factor Analysis (EFA) showed four factors affecting patient satisfaction with outpatient pharmacy services, including dispensing staff, accessibility and clear administrative formalities, results of drug dispensing services, and facilities. Our study used multivariable regression analysis to evaluate the influence of the factors. The results showed that: the most influential factor is the accessibility and clear administrative formalities (B = 0.21 95). %CI 0.16-0.26), The second most influential factor is the dispensing staff (B = 0.20 95% CI 0.15 - 0.25), the third most influential factor is the results of drug dispensing services (B = 0.15 95% CI 0.10-0.20), and the lowest influential factor is the facilities. (B = 0 .14 ​​95% CI 0.09 - 0.19).

Article Details

References

1. Bộ Y tế (2013), "Quyết định số 4858/QĐ- BYT về việc ban hành thí điểm bộ tiêu chí đánh giá chất lượng bệnh viện", pp.
2. Lê Thị Uyển, Nguyễn Phương Chi, et al. (2020), "Xác định các yếu tố ảnh hưởng đến sự hài lòng của bệnh nhân đối với hoạt động cấp phát thuốc ngoại trú tại Bệnh viện Nội tiết Trung ương năm 2019", Tạp chí Dược học, 59(11), pp. 17-22.
3. Lê Thị Uyển Nguyễn Phương Chi, Lê Thu Thủy, Nguyễn Thị Song Hà, (2020), "Xác định các yếu tố ảnh hưởng đến sự hài lòng của bệnh nhân đối với hoạt động cấp phát thuốc ngoại trú tại Bệnh viện Nội tiết Trung ương năm 2019", Tạp chí Dược học Tập. 59 Số. 11 (2019), pp. pp. 17-22.
4. Lương Thị Hiên (2020), "Phân tích sự hài lòng của người bệnh đối với hoạt động cấp phát thuốc ngoại trú tại Bệnh viện Hữu Nghị, Thành phố Hà Nội", Nghiên cứu Dược & Thông tin thuốc 2020, pp. 36-42.
5. Lương Thị Hiên Nguyễn Thu Hương, Lê Vân Anh, Lê Thu Thủy, (2020), "Phân tích một sô yếu tố ảnh hưởng đến mức độ hài lòng của người bệnh ngoại trú đối với hoạt động cấp phát thuốc tại Bệnh viện Hữu Nghị", Nghiên cứu Dược & Thông tin thuốc 2020, tập 11, số 3,, pp. 36-42.
6. Nguyễn Hữu Thắng Lê Thị Thanh Hà, Nguyễn Thị Thu Hà (2018), ""Sự hài lòng của người bệnh đối với chất lượng bệnh viện tại Việt Nam: nghiên cứu tổng quan có hệ thống giai đoạn 2010 - 2015"", Tạp chí Y tế công cộng,45,, pp. tr 33-34.
7. Bộ Y tế (2013), ""Quyết định số 4448/QĐ-BYT Về việc ban hành thí điểm bộ tiêu chí đánh giá chất lượng bệnh viện"", pp.
8. tế Bộ Y (2019), ""Quyết định số 3869/QĐ- BYT về ban hành các mẫu phiếu và hướng dẫn khảo sát hài lòng của người bệnh và nhân viên y tế"", pp.
9. Berehe Tirhas T E. Bekele Getabalew, S. Yimer Yimer, Z.Lozza Taye (2018), "Assessment of clients satisfaction with outpatient services at Yekatit 12 hospital medical college, Addis Ababa, Ethiopia", BMC Research Notes,, 11 (1), pp. 507.
10. Lai P. S. M., Chung W. W., et al. (2018), "Development and validation of an Ambulatory Care Patient Satisfaction Questionnaire to assess pharmacy services in Malaysia", Int J Clin Pharm, 40(5), pp. 1309-1316.