STRESS SITUATION OF MEDICAL STUDENTS AT DONG NAI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY IN 2023

Văn Minh Lâm1,, Thị Thanh Mơ Tạ2, Thị Mỹ Ngọc Nguyễn2, Thị Ngọc Phương Nguyễn2
1 Cho Ray hospital
2 DNTU

Main Article Content

Abstract

Background: Stress is one of the mental health issues that is attracting many researchers, especially in the medical environment where the subjects are medical students, where the proportion of students suffering from stress is high most. Objectives: Determining the stress situation of students of the Faculty of Medicine at Dong Nai University of Technology in 2023. Materials and methods: A total of 76 students (51%) are at risk of stress. The rates of mild, moderate, severe, and very severe stress are 16.1%, 13.4%, 13.4%, and 8.1%, respectively. Female students have a higher risk of stress (84.2%) compared to male students (15.8%). Nursing students have the highest rate of stress (55.3%). However, Medical Laboratory Science students have the highest rates of moderate (44.1%) and severe (29.4%) stress. The prevalence of stress varies among academic years, with second-year students having the highest risk of stress (31.6%), followed by fourth-year students (30.3%). Results: Medical students have a high level of stress. Guiding them on coping mechanisms to reduce academic pressure and increasing support from family members can improve this situation.

Article Details

References

Mental Disorders”, Reference Reviews, 17 (8), pp. 40-41.
2. Friedman, H. S. & DiMatteo, M. R. (2002), Health Psychology, NJ: Prentice Hall, Uper Saddle River.
3. Nguyễn Thị Tú (2012), Giáo trình tâm lý học lứa tuổi , tâm lý học sư phạm, NXB Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chi Minh, TP Hồ Chí Minh.
4. Edwards, D., Burnard, P., Bennett, K. & Hebden, U. (2010), “A longitudinal study of stress and self - esteem in student nurses”, Nurse education today, 30 (1), pp. 78-84.
5. Phùng Như Hạnh (2018), stress của sinh viên trường cao đẳng y tế Tiền Giang năm 2018 và một số yếu tố ảnh hưởng. Luận văn Thạc sĩ Y tế Công cộng.
6. Viện Sức khỏe Tim thần Quốc gia (2017), “Thang đo đánh giá Lo âu - Trầm cảm - Stress (DASS 21), truy cập ngày 30/3/2023 tại trang web http://nimh.gov.vn/trac-nghiem-tam-ly/28-cac-trc-nghim/151-thang-anh-gia-lo-au-trm-cm-stress-dass-21.html”.
7. Lê Hải Yến (2016), Stress ở sinh viên Trung Cao đẳng Y tế Thái Nguyên năm 2016 và một số yếu tố liên quan, Luận văn thạc sĩ, Trường Đại học Y tế công cộng, Hà Nội.
8. Lê Thu Huyến, Huỳnh Hồ Ngọc Huỳnh (2010), “Tình trạng stress của sinh viên Y tế công cộng Đại học y được thành phố Hồ Chi Minh và các yếu tố liên quan năm 2010”, Tạp chí Y học thành phố Hồ Chi Minh, 15(1).
9. Vũ Dũng (2016), “Thực trạng Stress của sinh viên điều dưỡng năm thứ 2 và 3 Trường Đại học Thăng Long năm 2015 và một số yếu tổ liên quan”, Kỷ yếu NCKH năm 2015.
10. Trần Kim Trung (2011), “Stress, lo âu và trầm cảm ở sinh viên Y khoa”, Tạp chí Y học TP. Hồ Chí Minh, 16(1), tr . 356-362