FACTORS RELATED TO SATISFACTION WITH COMMUNE HEALTH CENTERS AMONG THE ELDERLY, NAM DINH CITY IN 2022

Mạnh Độ Vũ1,, Thị Thuý Mai Vũ1
1 Namdinh University Of Nursing

Main Article Content

Abstract

Objective: Determine factors related to the satisfaction of the elderly with medical examination and treatment at the Commune Health Centers, Nam Dinh city in 2022. Method: Cross-sectional description of elderly people having medical examination and treatment at the Commune Health Centers that meet National Standards. Results: Medical examination and treatment at the Commune Health Centers in the age group 60-79 accounted for 80.6%, 59.3% of females, common and chronic diseases 90.1%. The age group 60-79 has a higher satisfaction index and 2.3 times higher than the age group over 80 (OR = 2.34; p<0.05). Patients with common and chronic diseases are satisfied with service results 53.5 times higher than those with emergency (OR = 53.5; p<0.05). Patients with common and chronic diseases were satisfied with their behavior and expertise 15.6 times higher than those with emergency patients (OR = 15.6; p<0.05). Conclusion: There is a correlation between satisfaction and age group, disease status in elderly people who receive medical examination and treatment at the Commune Health Centers that meet national standards

Article Details

References

1. Bộ Y tế (2019), Quyết định số 3869/QĐ-BYT ngày 28 tháng 08 năm 2019, ban hành các mẫu phiếu và hướng dẫn khảo sát hài lòng người bệnh và nhân viên y tế.
2. Bộ Y tế (2016), Quyết định số 7618/QĐ-BYT ngày 30 tháng 12 năm 2016, về việc phê duyệt chăm sóc sức khỏe người cao tuổi giai đoạn 2017-2025”
3. Bộ Y tế (2015), Thông tư số 33/2015/TT-BYT ngày 27 tháng 10 năm 2015, Hướng dẫn chức năng, nhiệm vụ của Trạm Y tế xã, phường, thị trấn.
4. Sở kế hoạch và đầu tư, Sở Y tế tỉnh Điện Biên (2014), Báo cáo khảo sát sự hài lòng của người dân đối với dịch vụ y tế tuyến xã, tr 55-63.
5. Đào Thị Khánh Hoà (2015), Sự hài lòng của người sử dụng dịch vụ tại Trạm y tế. Tạp chí Chính sách y tế, số 16, tr 8-20.
6. Nguyễn Lê Hồng Vân và cộng sự (2020), Thực trạng hài lòng đối với dịch vụ khám bệnh của Trung tâm kiểm soát bệnh tật tỉnh Thanh Hoá, Tạp chí Khoa học Điều dưỡng, tập 3, số 03, tr 33-40.
7. Đỗ Thị Kim Tạo (2019), Một số yếu tố liên quan đến sự hài lòng của người nhà bệnh nhân tại khoa khám bệnh, Bệnh viện Đa khoa Xanh Pôn năm 2019. Journal of Pediatric Research and Practice, Vol. 4, No. 5 (2020) 64-70.
8. Võ Thị Kim Anh, Trần Văn Hưởng và CS (2022), Sự hài lòng của người bệnh và một số yếu tố liên quan đến sử dụng dịch vụ khám chữa bệnh tại các Trạm y tế huyện Bàu Bàng, Bình Dương năm 2019. Tạp chí Y học Việt Nam tập 514, tháng 5, số 2, tr 313 - 317.